Ήθη και έθιμα στην Ελλάδα για την Αποκριά…

Παρελάσεις, καντάδες, πυροτεχνήματα, κλέψιμο της νύφης, μουτζουρώματα, το κάψιμο του καρνάβαλου.
Οι αποκριάτικες εκδηλώσεις που οργανώνονται αυτές τις μέρες σε ολόκληρη την Ελλάδα δεν έχουν τέλος, καθώς κάθε πόλη έχει τον δικό της ξεχωριστό τρόπο για να ‘χορέψει’ στους ρυθμούς του καρναβαλιού.
Κάποιες περιοχές όμως, με «πρωτεύουσα» την Πάτρα, αποτελούν τους βασικούς καρναβαλιστές στο άρμα του βασιλιά καρνάβαλου, αφού είναι πόλος έλξης για χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο.
Οι Απόκριες αποτελούν ουσιαστικά την εισαγωγή στην περίοδο της νηστείας και προετοιμασίας για το Πάσχα. Καλή Αποκριά!
Πάτρα
Συνώνυμο του κεφιού και του ξεφαντώματος, το πατρινό καρναβάλι είναι το πιο διάσημο της Ελλάδος, αφού εκεί δίνει κάθε χρόνο ραντεβού χιλιάδες μικροί και μεγάλοι καρναβαλιστές. Από το 1870 που έγινε η πρώτη παρέλαση με άρματα, το καρναβάλι της Πάτρας αναδείχτηκε σε κορυφαίο θεσμό τις ημέρες της αποκριάς. Η πόλη μετατρέπεται σε ένα ατελείωτο πάρτι με ξέφρενους ρυθμούς και αποκριάτικη διάθεση. Θεατρικές παραστάσεις, η γνωστή καρναβαλούπολη, το καλλιτεχνικό εργαστήρι για ενηλίκους και η φημισμένη μεγάλη παρέλαση των αρμάτων και των καρναβαλιστών. Το κέντρο της πόλης μετατρέπεται σε ένα ολοζώντανο πεδίο καλλιτεχνικής δράσης, δημιουργώντας μια αξέχαστη ατμόσφαιρα από τρία θέατρα δρόμου τα οποία θα αναπτύξουν μέχρι την δράση τους σε διάφορους τομείς, όπως μουσική, ακροβασίες, παντομίμα, ξυλοπόδαρους και δεξιοτεχνικές φιγούρες με τεράστιες σημαίες. Η μπάντα του δήμου δεν σταματά να περιοδεύει, με καρναβαλικά τραγούδια και μουσική, στους δρόμους της Πάτρας. Οι εκδηλώσεις κορυφώνονται με το κάψιμο του βασιλιά καρνάβαλου την Κυριακή.
http://www.carnivalpatras.gr/
Ξάνθη
Στην πόλη της Ξάνθης, οι θρακικές λαογραφικές γιορτές αποτελούν την καλύτερη απάντηση στο καρναβάλι της Πάτρας. Την τελευταία Κυριακή των αποκριών αναβιώνει ένα παλιό έθιμο, το κάψιμο του Τζάρου, όπως είναι η τοπική ονομασία του βασιλιά καρνάβαλου. Ο Τζάρος ή η Τζάρους ήταν ανθρώπινο ομοίωμα, που τοποθετούσαν πάνω σε ένα σωρό από πουρνάρια. Σύμφωνα με την παράδοση, την τελευταία Κυριακή της αποκριάς έκαιγαν τον Τζάρο στο κέντρο μιας αλάνας ή στην πλατεία, για να αποφύγουν την ύπαρξη ψύλλων το καλοκαίρι. Το έθιμο λέγεται ότι έφεραν οι πρόσφυγες από το Σαμακώβ της ανατολικής Θράκης και αναβιώνει κάθε χρόνο από τους κατοίκους του ομώνυμου συνοικισμού.
http://www.carnivalx.gr/
Ρέθυμνο
Το ρεθυμνιώτικο καρναβάλι είναι το μεγαλύτερο της Κρήτης. Οι εκδηλώσεις αρχίζουν με καντάδες στα στενά της παλιάς πόλης και συνεχίζονται με το κυνήγι του κρυμμένου θησαυρού. Την Κυριακή πριν από τη μεγάλη καρναβαλική παρέλαση λαμβάνει χώρα μια «τελετουργία», ο λεγόμενος χορός των ομάδων, σύμφωνα με τον οποίο παρουσιάζονται θεατρικά σκετς, τα οποία σκηνοθετούν οι ίδιοι και η θεματική τους επικεντρώνεται στη μεταμφίεσή τους. Την Καθαρά Δευτέρα, στα παραδοσιακά χωριά του νομού, Μέρωνα και Μελιδόνι, ζωντανεύει ο «Καντής», το κλέψιμο της νύφης και το Πιπέρι.
Κοζάνη
Στην Κοζάνη ξεχωρίζουν οι Φανοί -φωτιές που ανάβουν σε γειτονιές της πόλης- και η ενεργή συμμετοχή των κατοίκων που ετοιμάζουν το γλέντι του φανού, χορεύουν υπό τους ήχους των χάλκινων πνευστών και τραγουδούν τα «Ξιανέντραπα» αλλά και τραγούδια κλέφτικα, της αγάπης και της ξενιτιάς. Oι καρναβαλικές εκδηλώσεις στην Κοζάνη ξεχειλίζουν από θετική ενέργεια και ενθουσιασμό, καθώς κάθε χρόνο αυξάνεται η συμμετοχή της νεολαίας
Κέρκυρα
Στην Κέρκυρα την τελευταία Κυριακή της αποκριάς γίνεται το κάψιμο του σιορ καρνάβαλου, αφού προηγουμένως έχει διαβαστεί η διαθήκη του. Ο κορφιάτικος γάμος και ο χορός των παπάδων αναβιώνουν σε διάφορα χωριά του νησιού. Τα καρναβαλικά έθιμα της Κέρκυρας συνδυάζουν την αρχαιοελληνική παγανιστική κουλτούρα με το φινετσάτο πνεύμα του καρναβαλιού της Βενετίας. Το καρναβάλι αναγγέλλεται, ως είθισται στα Επτάνησα, από τον τελάλη, ο οποίος διαλαλεί τον ερχομό του σιορ καρνάβαλου κρατώντας το «όρντινο» (διαταγή). Ιδιαίτερα έθιμα υπάρχουν σε ορισμένα χωριά της Κέρκυρας όπως ο κορφιάτικος γάμος και ο χορός των παπάδων.
Σκύρος
Μοναδικό είναι και το καρναβάλι της Σκύρου, χάρη στα ξεχωριστά δρώμενα με τους ντόπιους μεταμφιεσμένους σε «Γέρους», «Κορέλες» και «Φράγκους». Η έναρξη του τριωδίου στη Σκύρο είναι πρωτότυπη, καθώς στα σοκάκια του νησιού κυκλοφορούν οι ομάδες των μεταμφιεσμένων κατοίκων, με κορυφαίο τον γέρο, που είναι φορτωμένος με 50 κουδούνια και προχωρεί με ρυθμικούς βηματισμούς. Όταν συναντηθούν δύο ή περισσότεροι γέροι συναγωνίζονται στο περίφημο «λιλίρισμα», σείοντας τα κουδούνια τους μέχρι… τελικής πτώσεως. Εκτός από αυτό το έθιμο, στο νησί συνηθίζεται η απαγγελία έμμετρης σάτιρας, όπου παρουσιάζονται τα γεγονότα της περασμένης χρονιάς.
Λουτράκι
Σε γιορτινούς ρυθμούς ζει για για ένα μήνα και το Λουτράκι. Μουσικές, θεατρικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, πυροτεχνήματα, φωταψίες, happening, και δρώμενα διασκεδάζουν τους δημότες αλλά και τους μικρούς και μεγάλους επισκέπτες της πόλης. Οι εκδηλώσεις κορυφώνονται με την παρέλαση των αποκριάτικων αρμάτων.

* Θήβα
Η πόλη της Θήβας γιορτάζει την Καθαρά Δευτέρα με την αναπαράσταση του "Βλάχικου Γάμου".
Πρόκειται για ένα από τα πιο ζωντανά ελληνικά έθιμα που διατηρήθηκε στις ορεινές περιοχές της Μακεδονίας, της Ηπείρου, της Θεσσαλίας και της Ρούμελης και μεταφέρθηκε από τους ίδιους τους Βλάχους στη νότιο Ελλάδα μετά την απελευθέρωση, γύρω στο 1830, όταν αυτοί εγκατέλειψαν τα άγονα μέρη τους για νοτιότερες περιοχές.
Η προετοιμασία για τον "γάμο" ξεκινά το βράδυ της Τσικνοπέμπτης, αλλά το έθιμο κορυφώνεται την πρώτη μέρα της Σαρακοστής. Το μεσημέρι της μέρας αυτής, τα "μπουλούκια" των Βλάχων που έχουν συγκεντρωθεί στο ξωκλήσι της Αγίας Τριάδας ξεκινούν την πομπή προς το κέντρο της πόλης όπου θα τελεστεί ο γάμος. Αφήνονται στην πλατεία τα "προικιά" της νύφης, τα μπουλούκια αρχίζουν τον χορό και ακολουθεί το ξύρισμα του γαμπρού. Μετά τον "Βλάχικο γάμο" και τον "χορό του πεθαμένου" (προχριστιανικό κατάλοιπο), ξεκινά το γλέντι με νταούλια και πίπιζες που κρατά έως τα ξημερώματα της Τρίτης.
* Μεθώνη
Άλλος ένας γάμος αναπαριστάται την ίδια ημέρα, αυτή τη φορά στην
Πελοπόννησο και συγκεκριμένα στη Μεθώνη. Πρόκειται για τον διάσημο "Γάμο του Κουτρούλη"!
Σύμφωνα με ιστορικές πηγές, πρόκειται για πραγματικό γεγονός που συνέβη τον 14ο αιώνα. Πρωταγωνιστής του ο Έλληνας ιππότης Ιωάννης Κουτρούλης, ο οποίος ήταν τρελά ερωτευμένος με συμπατριώτισσα του, την οποία όμως δεν μπορούσε να παντρευτεί γιατί η ίδια ήταν ήδη παντρεμένη!. Τελικά, 17 χρόνια αργότερα και έπειτα από άδεια του ίδιου του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, οι ερωτευμένοι παντρεύτηκαν και έτσι έγινε "του Κουτρούλη ο γάμος"!
Η πρώτη αναπαράστασή του αποδίδεται στην ανάγκη των Μεθαναίων μετά την Κατοχή να γιορτάσουν τα Κούλουμα μέσα στο κάστρο, όπου και , ύστερα από έντονη κρασοκατάνυξη, κάποιος ντύθηκε γαμπρός, άλλος νύφη, ένας τρίτος παπάς, άλλοι συμπέθεροι και καλεσμένοι...Η "αναπαράσταση" άρεσε και καθιερώθηκε, φθάνοντας στις μέρες μας, ενώ ακολουθεί γλέντι με ζωντανή ορχήστρα σαρακοστιανούς μεζέδες και άφθονο κρασί.
* Κάρπαθος
Στην Κάρπαθο, από την άλλη, το δρώμενο της ημέρας είναι το "Λαϊκό Δικαστήριο Ανήθικων Πράξεων". Κάποιοι κάνουν άσχημες χειρονομίες σε άλλους, συλλαμβάνονται από τους "Τζαφιέδες" (χωροφύλακες) και οδηγούνται στο δικαστήριο που το αποτελούν οι σεβάσμιοι του νησιού. Πρωταγωνιστούν ...τα αυτοσχέδια αστεία, τα γέλια και ακολουθεί τρικούβερτο γλέντι.
* Γαλαξίδι
Καθαρά Δευτέρα σημαίνει "αλευρομουντζούρωμα"! Ένα έθιμο που χρονολογείται στην περίοδο της Τουρκοκρατίας, με τους κατοίκους να αναμένουν τις Απόκριες για να διασκεδάσουν και να χορέψουν σε κύκλους - ένας για τις γυναίκες και ένας για τους άντρες. Αρχικά φορούσαν μάσκες ή έβαφαν τα πρόσωπά τους με κάρβουνο, ενώ προοδευτικά άρχισαν να χρησιμοποιούν και άλλα υλικά, όπως αλεύρι, λουλάκι, βερνίκι παπουτσιών και ώχρα. Την ώρα του χορού, οι μετέχοντες δεν πετάνε σερπαντίνες ή χαρτοπόλεμο, αλλά επιδίδονται σε έναν άκρατο "αλευροπόλεμο"!
Άμφισσα
Ο «Θρύλος του στοιχειού» αναβιώνει το τελευταίο Σαββατοκύριακο της αποκριάς. Από τη συνοικία Χάρμαινα, όπου βρίσκονται τα παλιά Ταμπάκικα και τα σκαλιά του Αϊ Νικόλα, κατεβαίνει το «στοιχειό» και μαζί ακολουθούν εκατοντάδες μεταμφιεσμένοι. Λέγεται πώς τα «στοιχειά» αποτελούν ψυχές σκοτωμένων ανθρώπων ή ζώων που τριγυρίζουν στην περιοχή. Η αναπαράσταση της «Νύχτας των στοιχειών» γίνεται κάθε χρόνο από το 1995 στην πόλη των Οζολών και η ιστορία του εθίμου αναφέρεται στην ελληνική εκδοχή του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας.
Νάουσα
Στη Νάουσα αναβιώνει και φέτος το έθιμο «Γενίτσαροι και Μπούλες», που έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα και, πιο συγκεκριμένα, στη λατρεία του θεού Διονύσου. Αυτό το παραδοσιακό δρώμενο χρονολογείται στις αρχές του 18ου αιώνα, ενώ οι ρίζες του ανιχνεύονται στις διονυσιακές γιορτές της αρχαίας Ελλάδας. Η φορεσιά του Γιανίτσαρου αποτελείται από φουστανέλα, τσαρούχια, βαριά ασημένια νομίσματα και ολοκληρώνεται με την περίφημη μάσκα από πανί κερωμένο στην εσωτερική πλευρά, εξωτερικά στοκαρισμένη με ένα ζωγραφιστό τσιγκελωτό μουστάκι. Όλη την περίοδο των αποκριών η μάσκα κοσμεί πολλά από τα μπαλκόνια της Νάουσας.
http://www.naoussa.gr/index.htm
Καστοριά: φωτιές στις πλατείες
Την Κυριακή της μεγάλης Αποκριάς αναβιώνουν κατά το σούρουπο οι μεγάλες φωτιές στις μεγάλες πλατείες της πόλης, στην Καστοριά. Πρόκειται για προχριστιανικό έθιμο, που επέζησε μέσα στον χρόνο και έφτασε ως τις μέρες μας. Οι μεγαλύτεροι μπουμπούνες είναι της πλατείας Ντουλτσό, της γειτονιάς του Απόζαρι, της πλατείας Ομονοίας και της γειτονιάς του παλαιού Νοσοκομείου. Γύρω από την αναμμένη μπουμπούνα, οι παρευρισκόμενοι πίνουν και γεύονται κεράσματα της μέρας της Αποκριάς, που καταναλώνονται εν όψει της Καθαράς Δευτέρας. Λαϊκές ορχήστρες παίζουν τοπικούς παραδοσιακούς σκοπούς και ακολουθεί χορός μέχρι να σβήσει η μπουμπούνα. Στα σπίτια, οι νοικοκυραίοι τηρούν το έθιμο του «Χάσκαρη». Μετά το βραδινό φαγητό διασκεδάζουν όλοι με τις προσπάθειες που καταβάλουν όλα τα μέλη της οικογένειας για να «πιάσουν» με το στόμα ολάνοιχτο το βρασμένο αυγό που τους προσφέρεται με τη βοήθεια ενός ξύλινου ραβδιού και μιας κλωστής στην οποία δένεται το αυγό.
Το νόημα αυτού του εθίμου είναι συμβολικό: Με το αυγό κλείνει το στόμα για την Σαρακοστιανή νηστεία – Με το αυγό ανοίγει ξανά τη νύχτα της Ανάστασης.
http://www.kastoriacity.gr/
Δράμα: το έθιμο του Καλό – γερου
Το εθιμικό δρώμενο του Καλόγερου (= καλός γέρος) τελείται τη Δευτέρα της Τυρινής. Οι ρίζες του ανάγονται σε πανάρχαιες ευετηρικές τελετές, κατά τις οποίες οι άνθρωποι ζητούσαν από τις ανώτερες δυνάμεις να επενεργήσουν στη βλάστηση και να γονιμοποιήσουν τη γη. Στις μέρες μας, το έθιμο υπενθυμίζει και υπογραμμίζει την εξάρτηση του ανθρώπου από τη φύση. Το έθιμο ήλθε στη Δράμα μαζί με τους πρόσφυγες της Ανατολικής Θράκης. Αναβιώνει από μια ομάδα μεταμφιεσμένων με επικεφαλής τον Καλόγερο. Επισκέπτονται τα σπίτια του χωριού και ύστερα πηγαίνουν στην πλατεία. Εκεί διεξάγονται διαγωνισμός διελκυστίνδας, εικονικό όργωμα και σπορά. Το δρώμενο ολοκληρώνεται με την εικονική νεκρανάσταση του Καλόγερου.
Κυκλάδες: από την Τσικνοπέμπτη στην Τρανή Αποκριά
Στις Κυκλάδες οι εορτασμοί του Καρναβαλιού, χαρακτηριστικοί και ευφάνταστοι, αποτελούν την έκφραση ενός αξιόλογου και ιδιότυπου λαϊκού πολιτισμού με επιρροές από διάφορες κουλτούρες. Κατά την αποκριάτικη περίοδο στα Κυκλαδονήσια ιδιαίτερη θέση έχει η Πέμπτη της Κρεατινής εβδομάδας, η λεγόμενη «Τσικνοπέμπτη», ενώ ο παραδοσιακός εορτασμός της Αποκριάς κορυφώνεται την τελευταία Κυριακή, την Κυριακή της Τυρινής, η οποία ονομάζεται και «Τρανή Αποκριά». Οι συνεστιάσεις που γίνονται εκείνη την ημέρα έχουν εύθυμο γιορταστικό χαρακτήρα με τραγούδια χαρακτηριστικά των αισθημάτων που επικρατούν.
ΗΠΕΙΡΟΣ
* 'Αρτα, Πρέβεζα.
Άντρες, το νου σας! Εδώ δεν περνάει η μπογιά σας, αφού κάθε χρόνο αυτές τις μέρες οι γυναίκες διοργανώνουν το δικό τους καρναβάλι. Τα θηλυκά της περιοχής μασκαρεύονται και τριγυρνούν χορεύοντας και τραγουδώντας σε όλα τα μαγαζιά και τα σπίτια της Άρτας. Και αυτό το έθιμο δεν γίνεται μόνο εδώ. Στα χνάρια τους βαδίζουν και γυναίκες της Πρέβεζας που στήνουν το δικό τους γλέντι.
* Ιωάννινα.
Έχετε ακουστά τις "Τζαμάλες"; Στα Γιάννενα, όπου οι ντόπιοι ξέρουν από γλέντι, στήνονται τεράστιες φωτιές και οι κάτοικοι χορεύουν τριγύρω πιασμένοι χέρι χέρι σε δύο και τρεις σειρές για να εξαγνίσουν κάθε κακό ώστε να έρθουν ομαλά οι επικείμενες ημέρες του Πάσχα. Οι εκδηλώσεις του Καρναβαλιού κορυφώνονται στην κεντρική πλατεία των Ιωαννινων, όπου στήνεται και το περίφημο γαϊτανάκι.

ΘΡΑΚΗ
* Διδυμότειχο.
Στο Διδυμότειχο συναντάμε την αναβίωση του "Μπέη" που σατιρίζει τα δεινά που πέρασε ο κόσμος στην τουρκική κατοχή και τη φτώχεια της εποχής. Μετά την παραδοσιακή "γύρα του Μπέη", γίνεται γαιδουροδρομία και στη συνέχεια κάτοικοι ντυμένοι ως το προσωπικό του Μπέη και συμμετέχοντες στον πρωτότυπο αγώνα καταφτάνουν στις ταβέρνες όπου συνεχίζεται το γλέντι μέχρι πρωίας.
* Ξάνθη.
Στην όμορφη Ξάνθη βρίσκουμε το "κάψιμο του Τζάρου", ενός ανθρώπινου ομοιώματος που γίνεται την τελευταία ημέρα της Αποκριάς. Το τέλος της ημέρας βρίσκει τους κατοίκους όχι μόνο να λούζονται από μια βροχή πυροτεχνημάτων αλλά να γεύονται κρασί, ντόπια φαγητά και γλυκίσματα.

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
* Δράμα.
Σ αυτή την περιοχή της Ελλάδας έχουμε του "Μπαμπόγερους" που πετούν στάχτες στους...τυχερούς περαστικούς. Όσοι δεν έχετε προετοιμαστεί ψυχολογικά γι αυτόν τον ανταρτοπόλεμο με τις στάχτες, απλά μην πλησιάζετε την περιοχή. Όσοι τολμηροί εφοδιαστείτε με πλαστικές σακούλες στα μαλλιά και καλή διασκέδαση!
* Νάουσα.
Το έθιμο "Γενίτσαροι και Μπούλες" μένει εδώ και πολλά χρόνια ίδιοι κι απαράλλακτο, είναι αφιερωμένο στους άντρες που έπεσαν απ την τουρκική χατζάρα. Ιστορικά κρατά από το 1705 ενώ οι ντόπιοι διατηρούν με νύχια και με δόντια τον τρόπο εορτασμού και μνήμης ως παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές.
* Καστοριά.
Η Καστοριά είναι ξακουστή εκτός από τις ομορφιές της και για τα "Ραγκουτσάριά" της. Μπουλούκια από μασκαρεμένους ντύνουν την πόλη σε ένα πολύχρωμο φόντο, ενώ σ αυτά συμμετέχουν όλοι οι πολίτες που με σατιρική διάθεση κρίνουν τα κακώς κείμενα του έτους. Και η συγκεκριμένη εποχή έχει πληθώρα έμπνευσης για τους λάτρεις αυτού του διονυσιακού εθίμου.
* Κοζάνη.
Αν βρεθείτε στους δρόμους της Κοζάνης θα ζήσετε σε μια πανδαισία "φανών" που δεν είναι άλλοι από τεράστιες, ψηλές φωτιές στα κεντρικά μέρη της πόλης. Την Κυριακή δε πριν από την Καθαρά Δευτέρα όλοι οι φανοί ανάβουν παραδοσιακά την ίδια ώρα κάνοντας την περιοχή κυριολεκτικά να φλέγεται και τους τουρίστες να ξαφνιάζονται.

ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ
* Γαλαξίδι.
Αυτές τις μέρες, όσοι καλοχτενισμένοι απομακρυνθείτε απ το Γαλαξίδι. Υπάρχει το έθιμο που κρατά απ το 1800. Στα "αλευρώματα" οι κάτοικοι μοιράζονταν στους βόρειους και τους νότιους με σακούλες γεμάτες αλεύρι. Τα τελευταία χρόνια στα πολεμοφόδια έχουν ενσωματωθεί το φούμο και οι πολύχρωμες μπογιές. Με αυτόν τον τρόπο τα "αλευρώματα" έγιναν "αλευρομουντζουρώματα" και όποιος βρεθεί απροετοίμαστος στη μέση του πολέμου απλά ατύχησε.
* Θήβα.
Ο "βλάχικος γάμος" κάνει υπερήφανος τους ντόπιους από το 1830. Πάνω από μία εβδομάδα η Θήβα ζει στο ρυθμό της παράδοσης και στην εποχή των προπάππων. Μπορεί να θεωρείται από πολλούς ότι ο "βλάχικος γάμος" είναι διονυσιακό κατάλοιπο, αλλά εσείς μη δίνετε σημασία στις κακές γλώσσες. Ακούστε τη παραδοσιακή μουσική, χαθείτε μέσα στα χρώματα, στις ντόπιες στολές και θα μας θυμηθείτε.
* Άμφισσα.
Το τελευταίο Σαββατοκύριακο της Αποκριάς αναβιώνει στην Άμφισσα ο θρύλος του "στοιχειού". Από τη συνοικία Χάρμαινα, όπου βρίσκονται τα παλιά Ταμπάκικα, κατά τα σκαλιά του Άη Νικόλα κατεβαίνει το "στοιχειό" και μαζί ακολουθούν εκατοντάδες μεταμφιεσμένοι. Στο ιστορικό μεγάλο καφενείο της πόλης γίνονται συζητήσεις σατιρικού περιεχομένου για τους θρύλους και τα στοιχειά.

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
* Μεσσήνη.
Μια σειρά από άρτιες καρναβαλικές εκδηλώσεις δίνουν τη σειρά τους την τελευταία ημέρα της Αποκριάς στην "Κρεμάλα", που θεωρείται το αποκορύφωμα του αποκριάτικου εορτασμού. Η "Κρεμάλα" γίνεται προς τιμήν της γερόντισσας Συκούς που κρεμάστηκε κατ εντολήν του Ιμπραήμ Πασά όταν του πρόβλεψε την Επανάσταση των Ελλήνων από τον τουρκικό ζυγό.

ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ
* Κάρπαθος.
Ίσως ένα απ τα πιο πρωτότυπα και διασκεδαστικά θέματα Αποκριών είναι το "λαϊκό δικαστήριο ανήθικων πράξεων". Οι βλάσφημοι που πιάνονται στα πράσα απ τους "τζαφιέδες" να κάνουν άσεμνες κινήσεις και να λένε πιπεράτα λόγια στους περαστικούς, πρέπει να πείσουν τους σεβάσμιους γέροντες να τους αφήσουν ελεύθερους!. Η κρίση δική σας....

ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ
* Κέρκυρα.
"Ο ντελάλης ντελαλίζει; Καρναβάλι μου μυρίζει", λένε όσοι κάτοικοι ακούσουν πρωί πρωί τις σάλπιγγες που φωνάζουν για την έλευση του Σιορ Καρνάβαλου. Την τελευταία ημέρα της Αποκριάς παρέες ζωηρών μασκαράδων
* Ζάκυνθος.
Προετοιμαστήκατε για τις Απόκριες. Κάνατε τα κουμάντα σας και αποφασίσατε να πάτε στη Ζάκυνθο. Τι κάνετε όμως όταν φτάνοντας πέσετε πάνω σε μια τεράστια πένθιμη πομπή;
Μην ανησυχείτε ούτε λεπτό! Στο συγκεκριμένο μέρος κάνουν την "κηδεία της μάσκας" και οι ντόπιοι υπόσχονται πως το όλο θέμα καταλήγει σε τρελό πανηγύρι και σε ασύγκριτο γέλιο. Δεν έχουμε παρά να τους πιστέψουμε.

Την Καθαρά Δευτέρα παίρνουν τα. .. Αέρα και οι βωμολοχίες έχουν την τιμητική τους. Καρναβαλιστές ντυμένοι με ρούχα παλιά περιφέρονται γύρω από το τιμώμενο πρόσωπο που είναι ο φαλός και τραγουδούν τα παραδοσιακά και μάλιστα τοπικά τραγούδια.
f

Related Posts