Όσπρια ▬ «•*•» ▬ 🍲🍥🍛

Χρήσιμες συμβουλές
Βάζετε πάντοτε το αλάτι προς το τέλος του μαγειρέματος για να μην σκληρύνουν τα όσπρια.
Μετά το μούλιασμα πετάξτε τα όσπρια που επιπλέουν στο νερό.
Οι φακές δεν χρειάζονται πολλές ώρες μούλιασμα όπως τα υπόλοιπα όσπρια.
Μην ανακατεύεται διαφορετικές «παρτίδες» οσπρίων. Ο χρόνος μαγειρέματος τους μπορεί να είναι πολύ διαφορετικός.
Για ελαφρύτερο γεύμα μην μαγειρεύετε τα όσπρια στο νερό το οποία τα μουλιάσατε.

Ανάμεσα στα όσπρια, που καταναλώνει άμεσα ο άνθρωπος, ανήκουν τα φασόλια, οι φακές, τα ρεβίθια, τα κουκκιά, τα μπιζέλια, τα φιστίκια, η σόγια, τα χαρούπια το τριφίλι και αλλα.
Στην κατηγορία των όσπριων, που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή διάφορων καταναλωτικών προϊόντων, την πρώτη και βασική θέση κατέχει η σόγια.
Από τη σόγια παρασκευάζονται σήμερα πάνω από 120 διαφορετικά καταναλώσιμα από τον άνθρωπο προϊόντα μεταξύ των οποίων κρέας, τυρί, γάλα, κακάο, βούτυρο κλπ.
Στην τρίτη κατηγορία ανήκουν ο βίκος, τα λαθούρια, μερικά είδη λούπινων κλπ.
Το βασικό χαρακτηριστικό των οσπρίων είναι ότι περιέχουν μεγάλο ποσοστό από πρωτεΐνες (γι αυτό και ονομάζονται "το κρέας του φτωχού"), που αποτελούν βασικό συστατικό της ανθρώπινης διατροφής.
Η σόγια και τα φιστίκια περιέχουν ακόμη και λάδι.
Όσπρια: Η τροφή του χειμώνα
Τα όσπρια είναι κατηγορία με εξαιρετική θρεπτική αξία, καθώς είναι πλούσια σε πρωτεΐνη, αδιάλυτες και κυρίως διαλυτές φυτικές ίνες, φολικό οξύ, κάλιο, σίδηρο και μαγνήσιο.

Ανήκουν στην κατηγορία των λαχανικών και περιλαμβάνουν τα φασόλια, τις φακές, τα ρεβίθια, τα κουκιά, τη φάβα αλλά και τις υποκατηγορίες αυτών. Είναι ιδιαίτερα ωφέλημα και πρέπει να υπάρχουν στην διατροφή μας ειδικά τον χειμώνα που οι θερμοκρασίες είναι χαμηλές. Η σόγια είναι ιδανικό υποκατάστατο κρέατος, ενώ είναι πλούσια και σε ισοφλαβόνες που έχουν αντικαρκινική δράση.

Αποτελούν ιδανική πηγή πρωτεΐνης, χωρίς την παρουσία κορεσμένων λιπαρών. Επίσης συμβάλλουν στη βελτίωση της κινητικότητας του εντέρου, λόγω της περιεκτικότητάς τους σε φυτικές ίνες και συντελούν στη μείωση της χοληστερίνης. Είναι χορταστική διατροφική επιλογή, χωρίς να προσδίδει πολλές θερμίδες. Η θερμιδική αξία της φακής, των ρεβιθιών και των φασολιών είναι στα ίδια επίπεδα και αντιστοιχεί σε 350 θερμίδες ανά 100γρ., ενώ ο αρακάς και η φάβα αποδίδουν περίπου 85 θερμίδες ανά 100γρ. Τα όσπρια μπορούν να χρησιμοποιηθούν με πολλούς τρόπους, σε σούπες, βραστά φαγητά, σαλάτες, πουρέ και άλλα. Πριν από το μαγείρεμα τα όσπρια θα πρέπει να τα πλένετε καλά.

Τα φασόλια
Τα βρίσκουμε σε διάφορες ποικιλίες και σε διάφορες συσκευασίες στο εμπόριο από γίγαντες στο σάκι που πωλούνται με το κιλό μέχρι έτοιμα κόκκινα φασόλια για τη σαλάτα μας σε κονσέρβα.
Πρέπει να μείνουν στο νερό πάνω από 10-14 ώρες πριν από το μαγείρεμα και κατά κανόνα μαγειρεύονται σε κρύο νερό.
Εκτός από κύριο γεύμα, μπορούν να συνδυαστούν σε σαλάτες με άλλα υλικά με υπέροχο οπτικό και γευστικό αποτέλεσμα.
Στις σαλάτες σερβίρονται χλιαρά ή κρύα.
Φασολάδα η ελληνική
Οι φακές
Θρεπτικές, πλούσιες σε πρωτεϊνες και μεταλλικά άλατα τα οποία όμως για να αξιοποιηθούν από τον οργανισμό πρέπει να συνδυαστούν με φρέσκα λαχανικά. Οι φακές έχουν πολλές θερμίδες (350 ανά 100 γραμ.) Χωρίς να είναι απόλυτα αναγκαίο τις αφήνουμε στο νερό 1-2 ώρες πριν από το μαγείρεμα.
Ηλίας Μαμαλάκης: Σαλάτα φακής με κουκουνάρι και ρόδι
Σαλάτα φακές
Τα ρεβίθια
Είναι πλούσια σε φυτικές πρωτείνες και μεταλλικά άλατα. Είναι εξαιρετικά σε σαλάτες.
Σαλάτα με μαυρομάτικα: 2 σε 1
Μαυρομάτικα φασόλια σαλάτα
Φάβα (ελεύθερη, ανύπαντρη, χωρισμένη ή ό,τι θέτε)

Related Posts