Μη σνομπάρεις τη φασολάδα

Από τα πιο θρεπτικά τρόφιμα, τα όσπρια κατέχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο εβδομαδιαίο διαιτολόγιο των Ελλήνων. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η φασολάδα αποτελεί το εθνικό μας φαγητό! Η υψηλή διατροφική τους αξία σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη γεύση τους τα καθιστούν έναν μοναδικό διατροφικό θησαυρό στην κουζίνα μας. Έχουν λάβει σημαντική θέση στην πυραμίδα της Μεσογειακής διατροφής. Από τους πιο γνωστούς εκπροσώπους της οικογένειας των οσπρίων είναι οι φακές, τα ρεβίθια και τα φασόλια. Αν και το κάθε είδος οσπρίου έχει τη δική του σύσταση, υπάρχουν κοινά διατροφικά χαρακτηριστικά.
Τα όσπρια έχουν υψηλή θρεπτική αξία. Μακροθρεπτικά συστατικά που περιέχουν είναι σύνθετοι υδατάνθρακες (άμυλο) και πρωτεΐνη, ενώ δεν περιέχουν σχεδόν καθόλου λιπαρά. Επιπλέον, όταν συνδυάζονται με άλλα τρόφιμα που περιέχουν φυτική πρωτεΐνη, όπως είναι τα δημητριακά (πχ φακόρυζο) παρέχουν στον οργανισμό πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας, η οποία μας παρέχει στις σωστές αναλογίες τα αμινοξέα που χρειαζόμαστε.
Υπάρχουν και τα μικροθρεπτικά συστατικά των οσπρίων όπως το ασβέστιο, το φυλλικό οξύ και άλλες βιταμίνες τους συμπλέγματος Β, κάλιο, σίδηρο και μαγνήσιο. Αποτελούν πολύ καλές πηγές φυτικών ινών, οι οποίες, όχι μόνο συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του εντέρου, αλλά εμφανίζουν και ένα ιδιαίτερο μεγάλο εύρος ευεργετικών επιδράσεων για τον ανθρώπινο οργανισμό, καθώς βοηθούν μεταξύ άλλων στη ρύθμιση των επιπέδων χοληστερόλης και σακχάρου στο αίμα και στον έλεγχο του σωματικού βάρους.
Επιπλέον, λόγω της υψηλής τους περιεκτικότητας σε σύνθετους υδατάνθρακες, τα όσπρια έχουν χαμηλή γλυκαιμικό δείκτη, δηλαδή η κατανάλωσή τους οδηγεί σε πιο ομαλή αύξηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα, γεγονός που μπορεί να τα καταστήσει κατάλληλα για άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη. Αρκετοί άνθρωποι αποφεύγουν τα όσπρια γιατί τους προκαλούν γαστρεντερικές ενοχλήσεις, με συνηθέστερες τον κοιλιακό πόνο και τον μετεωρισμού. Αυτό δεν θα πρέπει να τους αποθαρρύνει, καθώς υπάρχουν τρόποι να απολαύσουν τα όσπρια χωρίς να πληρώσουν το τίμημα του "φουσκωμάτων".
Το μούλιασμα σε νερό αρκετές ώρες πριν από το μαγείρεμά τους αλλά και η προσθήκη μαγειρικής σόδας κατά το μούλιασμα φαίνεται ότι μπορούν να μετριάσουν τα δυσάρεστα συμπτώματα. Εξίσου αποτελεσματικό μπορεί να είναι και το λεγόμενο "ξάφρισμα" κατά το βράσιμο καθώς και το να πετάξουμε το πρώτο νερό στο οποίο έβρασαν και να προσθέσουμε καινούργιο. Αν τα συμπτώματα στο γαστρεντερικό σύστημα οφείλονται στο γεγονός ότι κάποιος δεν είναι συνηθισμένος στο να καταναλώνει όσπρια, θα πρέπει να αρχίσει να τα εισάγει στη διατροφή του σταδιακά, ώστε να "προλάβει" ο οργανισμός του να προσαρμοστεί.

* Τα όσπρια διατηρούνται καλύτερα σε σκοτεινό και ξηρό μέρος σε ένα πάνινο σακουλάκι για να μπορούν να αναπνέουν. Η αεροστεγής συσκευασία όταν είναι χύμα, καλό είναι να αποφεύγεται.
ΙN VITRO

Related Posts