Τι προσβάλλει τους ανθρώπους με αναπηρία ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ►

Διατροφικές Συνήθειες και Ψυχολογία

Οι περισσότεροι άνθρωποι αγαπούν ορισμένες μυρωδιές και γεύσεις, ενώ αντιθέτως βρίσκουν άλλες μυρωδιές και γεύσεις έντονα αποκρουστικές.
Συχνά αυτές οι προτιμήσεις εμφανίζονται στην παιδική ηλικία και φαίνεται σχεδόν αδύνατον να....

αλλάξουν.
Μπορεί η κλασική εξαρτημένη μάθηση να μας βοηθήσει στην κατανόηση των επιλογών μας αυτών;

Τι είναι αυτό που κάνει μερικά φαγητά τόσο δυσάρεστα, πολλές φορές αηδιαστικά, ώστε να έχουμε συναισθηματικές αντιδράσεις ακόμη και στην σκέψη τους;
Ως παραδείγματα μπορούν να αναφερθούν η κατάποση σκουληκιών ή η πόση ενός ποτηριού γάλακτος, το οποίο περιέχει μια κατσαρίδα μέσα (μπρρ...ανατρίχιασα!!!). Το ενδιαφέρον με μερικές από αυτές τις αντιδράσεις είναι πως ένα φαγητό που προκαλεί αηδία σε έναν πολιτισμό είναι πιθανόν να θεωρείται γευστικό σε έναν άλλον.
Ένα άλλο σημαντικό δεδομένο είναι πως το άτομο μπορεί να νιώσει αηδία ακόμη κι αν τον βεβαιώσουν πως το έντομο είχε πλήρως αποστειρωθεί πριν το βάλουν στο γάλα, παραδείγματος χάριν. Ως γενίκευση, ένα άτομο, στο οποίο προκλήθηκε η αηδία, μπορεί να μην είναι σε θέση να πιει γάλα ακόμη κι από διαφορετικό ποτήρι.
Κατά τους ερευνητές τέτοιων αντιδράσεων μια πιθανή εξήγηση βρίσκεται στην έντονη συναισθηματική αντίδραση που συνδέεται με ένα μέχρι πρότινος ουδέτερο αντικείμενο. Σύμφωνα με την κλασική εξαρτημένη μάθηση, η αποκρουστική αντίδραση συνδέεται ή εξαρτάται από ένα έως τώρα ουδέτερο αντικείμενο, όπως το γάλα ή κάποιο άλλο φαγητό.

Αν αυτό αληθεύει, τότε πολλά πράγματα που μας αρέσουν, στα οποία ενδεχομένως να έχουμε εθιστεί, είναι αποτέλεσμα της κλασικής εξαρτημένης μάθησης. Αν κάτι τέτοιο θεωρηθεί ως δεδομένο, τότε ίσως είναι δυνατόν να αλλάξουμε τις συναισθηματικές μας αντιδράσεις σε ορισμένα αντικείμενα, μέσω της μαθήσεως αυτής.

Με αυτόν τον τρόπο, ενδεχομένως είμαστε σε θέση να διαμορφώνουμε τις διατροφικές μας συνήθειες κατά το δοκούν, προτιμώντας περισσότερο υγιεινά φαγητά κι αποφεύγοντας εθιστικά προϊόντα, βλαβερά για την υγεία μας.
Psychology Today, July 1985, Rozin & Zellner , APA

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια