Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ►

Έξυπνες οικιακές συσκευές

Εφαρμογές για πλυντήρια και ψυγεία μέχρι λάμπες και κλιματιστικά
Του Κωστα Δεληγιαννη
Αν προϊόντα όπως οι τηλεοράσεις έγιναν «έξυπνα» όταν απέκτησαν πρόσβαση στο Διαδίκτυο, προσφέροντας εντελώς νέες λειτουργίες, η ίδια τάση φαίνεται ότι δρομολογείται και στις υπόλοιπες....

οικιακές συσκευές, οι οποίες μέσω του web θα παρέχουν πολύ περισσότερες δυνατότητες στους κατόχους τους.
Αυτός είναι ο λόγος που το τελευταίο διάστημα αρκετές εταιρείες έχουν λανσάρει από πλυντήρια και ψυγεία μέχρι λάμπες και κλιματιστικά, τα οποία συνδέονται στο Ιντερνετ μέσω του Wi-Fi του σπιτιού.
Ολες αυτές οι συσκευές συνοδεύονται από εφαρμογές για smartphone και tablet PC, με σκοπό να μπορεί κανείς να τις χειρισθεί από το κινητό ή την «ταμπλέτα» του, ακόμη και από απόσταση χιλιομέτρων.
Η προοπτική του «διασυνδεδεμένου νοικοκυριού» έχει αρχίσει να γίνεται πραγματικότητα μόλις τα δύο τελευταία χρόνια, με το λανσάρισμα αρκετών προϊόντων οικιακού εξοπλισμού που έχουν πρόσβαση στο Ιντερνετ.
Είναι χαρακτηριστικό πως 900 και πλέον εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτό τον τομέα έδωσαν το «παρών» τον περασμένο Ιανουάριο στη φετινή έκθεση Consumer Electronics Association στο Λας Βέγκας.
Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα σημειώνουν σήμερα μεγαλύτερες πωλήσεις από τα συμβατικά μοντέλα. Οι ειδικοί όμως υποστηρίζουν πως με την πάροδο του χρόνου θα γίνονται όλο και περισσότερο μέρος της καθημερινότητάς μας, εν μέρει επειδή θα γίνονται φθηνότερα.
Ετσι, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, μέχρι το 2022 θα έχει πενταπλασιαστεί ο αριθμός των διασυνδεδεμένων συσκευών που διαθέτει ένα νοικοκυριό στη Δύση. Μια πρόβλεψη που, στην περίπτωση μιας τυπικής αμερικανικής τετραμελούς οικογένειας με δύο εφήβους, μεταφράζεται ούτε λίγο ούτε πολύ σε 50 διασυνδεδεμένες συσκευές, από 10 που έχει σήμερα.
Μάλιστα, η λογική της σύνδεσης στο Ιντερνετ ξεκίνησε πρόσφατα να εφαρμόζεται σε προϊόντα χαμηλού κόστους.
Ενδεικτική περίπτωση ο φωτισμός, με την αμερικανική εταιρεία GreenWave Reality να έχει διαθέσει ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού λαμπτήρες LED, οι οποίοι μπορούν να αναβοσβήνουν μέσα από μια ειδική εφαρμογή για smartphone και «ταμπλέτες».
Την ίδια δυνατότητα προσφέρει από τον Δεκέμβριο και το προϊόν τής επίσης αμερικανικής Spark, ένα ειδικό εξάρτημα που είναι συμβατό με οποιαδήποτε λάμπα LED, επιτρέποντας τον τηλεχειρισμό της. Ενα αντίστοιχο φωτιστικό σύστημα, το Hue, έχει κυκλοφορήσει και η Philips που, εκτός από τον χειρισμό από απόσταση, δίνει τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε 16 εκατομμύρια διαφορετικές αποχρώσεις.
Οι πρώτες διασυνδεδεμένες οικιακές συσκευές που κυκλοφόρησαν στην αγορά του εξωτερικού ήταν πλυντήρια, φούρνοι και ψυγεία από εταιρείες όπως η Samsung και η LG. Εκτός από το να ενημερώνουν για το πότε έχουν τελειώσει το πλύσιμο των ρούχων ή το φαγητό, οι συσκευές αυτές πληροφορούν επίσης τον χρήστη για το αν έχει προκύψει κάποιο πρόβλημα κατά τη λειτουργία τους.
Επίσης, αξιοποιούν το Ιντερνετ για να βελτιώνονται, «κατεβάζοντας» για παράδειγμα νέα προγράμματα πλύσης και ψησίματος. Εξίσου σημαντικό είναι πως ενσωματώνουν διαγνωστικό λογισμικό, ώστε ένας τεχνικός να μπορεί να καταλάβει το είδος της βλάβης που έχουν παρουσιάσει.
Η δυνατότητα σύνδεσης στο web έχει αρχίσει να αξιοποιείται επίσης για την ψύξη και τη θέρμανση, όπως για παράδειγμα στον θερμοστάτη Nest, με τον οποίο μπορεί κανείς να καθορίσει από το κινητό του τη θερμοκρασία, ακόμη κι αν δεν βρίσκεται στο σπίτι.
Η Samsung παρουσίασε τον περασμένο Απρίλιο το Jungfrau Flagship, ένα «έξυπνο» κλιματιστικό που μπορεί να ρυθμιστεί από απόσταση, μέσω οποιασδήποτε Android ή iOS συσκευής. Με τη βοήθεια μιας εφαρμογής για smartphone και tablet PC λειτουργεί και το Netatmo, ένας προσωπικός «μετεωρολογικός» σταθμός, ο οποίος παρακολουθεί τη θερμοκρασία και τη μόλυνση εντός και εκτός κατοικίας.
Από τον «δικτυωμένο» οικιακό εξοπλισμό δεν θα μπορούσαν να λείπουν και οι τηλεχειριζόμενες κλειδαριές, όπως η Smart Deadbolt της First Watch Security, τα συστήματα αυτόματου ποτίσματος, ακόμη και οι κάμερες για την επίβλεψη μωρών, που μεταδίδουν την εικόνα στο iPhone και iPad (iBaby).
Την ιδέα έχουν επίσης αξιοποιήσει οι Samsung, LG και Sharp σε ρομποτικές ηλεκτρικές σκούπες. Με την Cocorobo της Sharp, ο χρήστης μπορεί να ελέγξει επίσης ανά πάσα στιγμή το σπίτι του.

Το «Digital Life» Το γεγονός ότι η λογική του «διασυνδεδεμένου νοικοκυριού» δεν αφορά το μακρινό μέλλον αποδεικνύεται από την κίνηση της AT&T, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες κινητής και σταθερής τηλεφωνίας στις ΗΠΑ, να λανσάρει από τις 26 Απριλίου το «Digital Life», μία υπηρεσία που ενοποιεί σε μια πλατφόρμα τις λειτουργίες που μέχρι σήμερα έδιναν επιμέρους «δικτυωμένες» οικιακές συσκευές. Οπως είναι φυσικό, το βασικό «πακέτο» του Digital Life επικεντρώνεται στην ασφάλεια, επιτρέποντας στους πελάτες του να παρακολουθούν από απόσταση την εικόνα από τις κάμερες ασφαλείας ή να ειδοποιούνται από τους ανιχνευτές κίνησης.
Η πραγματική όμως καινοτομία της πλατφόρμας έχει να κάνει με τις επιπλέον δυνατότητες που προσφέρει, αφού μπορεί κανείς να επιλέξει μέσω του κινητού ή της «ταμπλέτας» του να χειρίζεται από απόσταση τον φωτισμό, την εξωτερική κλειδαριά του σπιτιού και τον θερμοστάτη.
Το Digital Life είναι διαθέσιμο σε 15 αμερικανικές πόλεις, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς η υπηρεσία θα έχει επεκταθεί σε 35 ακόμη πόλεις. Ωστόσο, την ίδια στιγμή που η ιδέα αρχίζει να χρησιμοποιείται τόσο μαζικά, αναλυτές εκφράζουν τις ανησυχίες τους για το ότι δεν υπάρχει ακόμη το ρυθμιστικό πλαίσιο, με προδιαγραφές που θα εγγυώνται στον χρήστη πως όλες αυτές οι εφαρμογές θα είναι απαραβίαστες – ώστε, για παράδειγμα, η εξωτερική πόρτα να μπορεί να ανοίξει μόνο από όσους έχουν όντως εξουσιοδοτημένη πρόσβαση.
«Προς το παρόν, το μόνο εχέγγυο που έχει ο καταναλωτής είναι η εμπιστοσύνη που του εμπνέει η κατασκευάστρια εταιρεία», σχολιάζει στο Reuters o Stephen Prentice, αντιπρόεδρος της εταιρείας Gartner.

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια