Συναισθημ​ατική μόλυνση η αγένεια στην εργασία

«Τα στελέχη που είναι επιφορτισμένα με την ευθύνη της δημιουργίας ενός πολιτισμένου εργασιακού περιβάλλοντος θα πρέπει να καταπολεμήσουν γενικότερα το πρόβλημα της αγενούς συμπεριφοράς με τις κατάλληλες πρακτικές, οι οποίες πρέπει να προβλέπουν ότι για την κάθε βλαπτική συμπεριφορά, ο προσβάλλων θα ζητεί αμέσως συγγνώμη και ότι θα δεχθεί να καταβάλει προσπάθεια ώστε να αλλάξει τον τρόπο συμπεριφοράς του. Όσο για εκείνους που θα υποτροπιάζουν, ούτε να τους συγχωρούν αλλά και ούτε και να τους αγνοούν – απλώς θα πρέπει να αποχωρούν».

Είναι απόσπασμα του «χρυσού κανόνα» που εφαρμόζουν οι εταιρείες των Fortune 100 που επανειλημμένα έχουν διακριθεί ως «εργασιακοί χώροι επιλογής», και οι οποίες δημοσιοποιούν τις σχετικές αρχές τους που ασφαλώς εφαρμόζουν στην πράξη. Που σημαίνει ότι δεν ανέχονται και απαλλάσσουν το εργασιακό περιβάλλον τους από τα «άτομα μπελάδες».

Οι κακοί τρόποι συμπεριφοράς των στελεχών και η αγένεια στους εργασιακούς χώρους πρέπει να αντιμετωπίζονται σαν μεταδοτική ασθένεια, λένε όσοι γνωρίζουν ότι ο θυμός, η οργή, η απέχθεια και η περιφρόνηση που προκαλούνται εξαπλώνονται ταχύτατα. Οι ερευνητές αποκαλούν το φαινόμενο αυτό «συναισθηματική μόλυνση». Γιατί όταν κάποιος συμπεριφέρεται επιθετικά και περιφρονητικά, τότε και οι γύρω του τού απαντούν με τον ίδιο τρόπο. Οπότε ο φαύλος κύκλος που δημιουργείται έχει ως αποτέλεσμα ένα μεγάλο κενό ευγένειας.

Πολλοί οργανισμοί είναι σήμερα σε θέση να «φιλτράρουν» το εργασιακό περιβάλλον τους από την αγένεια. Γιατί έχει αποδειχθεί ότι τους κοστίζει οικονομικά. Σύμφωνα μάλιστα με τις συγγραφείς του βιβλίου «The Cost of Bad Behaviour: How Incivility is Damaging Your Business and What to Do About It», το οικονομικό κόστος της αγενούς και καταχρηστικής συμπεριφοράς είναι πολύ υψηλό εξαιτίας της μείωσης της παραγωγικότητας, του άγχους που προκαλεί και επηρεάζει την απόδοση, όπως και λόγω της απώλειας εργαζομένων που απωθούνται προς αλλά εργασιακά περιβάλλοντα.

Υπολογίσθηκε ότι οι οκτώ στους δέκα εργαζομένους που δέχθηκαν ύβρεις είτε επιθετική συμπεριφορά έχασαν εργάσιμο χρόνο εξαιτίας του επεισοδίου αυτού, ενώ άλλοι ένιωσαν να υποχωρεί η δέσμευσή τους απέναντι στην εταιρεία τους. Θύματα, ωστόσο, της κακής συμπεριφοράς γίνονται και οι μάρτυρες τέτοιων επεισοδίων.

Αυτονόητο είναι επίσης ότι η κακή συμπεριφορά στέκει εμπόδιο και στην ανάπτυξη της σταδιοδρομίας του εργαζομένου.

Η πλειονότητα των ανώτατων στελεχών που ερωτήθηκαν απάντησε ότι η καλή συμπεριφορά είναι ιδιαιτέρως σημαντική για την προώθηση ενός εργαζομένου, ενώ τα δύο τρίτα τη χαρακτήρισαν «άκρως σημαντική».

Ωστόσο, η άλλη όψη του προβλήματος είναι και εκείνοι που ανέχονται τις αγενείς συμπεριφορές.

Ως καλό παράδειγμα αναφέρεται η περίπτωση της Cisco Systems η οποία, αφού υπολόγισε ότι η αγένεια της στοίχιζε πολλά εκατ. δολάρια ετησίως, έχει θέσει σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα προώθησης ευγενούς συμπεριφοράς, με βάση τις υποδείξεις των ιδίων των εργαζομένων για τη βελτίωση του εργασιακού περιβάλλοντος.
 Χρ. Δαμουλιανου

Related Posts