Eurovision: Η ελληνική ιστορία στη Γιουροβίζιον

Τα πρώτα χρόνια...
1974: Η ελληνική δημόσια τηλεόραση δηλώνει για πρώτη φορά συμμετοχή στον πανευρωπαϊκό θεσμό και προκρίνει τη συμμετοχή της Μαρινέλλας με τo τυπικό λαϊκό τραγούδι «Κρασί, θάλασσα και το αγόρι μου«. Το κομμάτι αρέσει -ως φολκλόρ μουσικό είδος- στους Ευρωπαίους, οι οποίοι ωστόσο με τις ψήφους τους μας κατατάσσουν στην 11η θέση. Εκείνη τη χρονιά, άλλωστε, κυριάρχησαν οι Abba.

1976: Ο σπουδαίος Μάνος Χατζιδάκις που διευθύνει την ΕΡΑ εκείνη τηνεποχή αναλαμβάνει την τύχη της ελληνικής εκπροσώπησης και στέλνει στην ολλανδική διοργάνωση το κομμάτι «Παναγιά μου, Παναγιά μου» -έναν ύμνο διαμαρτυρίας για την τουρκική εισβολή στην Κύπρο- με ερμηνεύτρια τη Μαρίζα Κωχ. Η φωνή της Κωχ αφήνει τις καλύτερες εντυπώσεις αλλά η θέση που παίρνουμε είναι η 13η.

1977: Τέσσερις pop stars της εποχής, ο Πασχάλης, ο Ρόμπερτ Γουίλιαμς, η Μπέσσυ Αργυράκη και η Μαριάνα Τόλη, τραγουδούν για ένα «Μάθημα σολφέζ» γύρω από το παλιό πιάνο και για πρώτη φορά μάς κάνουν να ονειρευτούμε την πρωτιά. Η επιθυμία μας δεν έγινε πραγματικότητα -μείναμε στην 5η θέση- αλλά το κομμάτι του Γιώργου Χατζηνάσιου και της Σέβης Τηλιακού έχει γραφτεί με χρυσά γράμματα στην ελληνική «γιουροβιζιονική» ιστορία.

Η Δάφνη στο προσκήνιο
1987: Η ελληνική συμμετοχή στον θεσμό μπαίνει σε νέα εποχή με νέα παρουσιάστρια τη Δάφνη Μπόκοτα, η οποία αρχίζει τον 18ετή αγώνα της να μας πείσει ότι η Eurovision αξίζει μεγαλύτερης προσοχής από αυτή που της δίνουμε. Τη χρονιά εκείνη η επιτροπή της ΕΡΤ επιλέγει τους Bang και το κομμάτι «Stop». Ο Βασίλης Δερτιλής και ο Θάνος Καλλίρης με ένα ωραίο χορευτικό τραγούδι και υιοθετώντας το look της εποχής έδειχναν έτοιμοι να κερδίσουν κάτι καλύτερο από την απλώς αξιοπρεπή παρουσία. Το κομμάτι μας έκανε αίσθηση, αλλά βγήκε 10ο αφήνοντας σε όλους μας την εντύπωση ότι αξίζαμε κάτι καλύτερο. Αυτό πίστευε και ο Γιώργος Αλκαίος, ο οποίος σε σχετική συνομιλία που είχαμε δήλωσε χαρακτηριστικά: «Το τραγούδι των Bang μας είχε εντυπωσιάσει. Ηταν φρέσκο, νεανικό και είχε ευρωπαϊκό ηχόχρωμα. Σίγουρα άξιζε μια καλύτερη θέση από τη 10η».

1988: Ηταν μια απίστευτα κακή χρονιά για τον ελληνικό τελικό. Τα τραγούδια που υποβλήθηκαν στην ΕΡΤ ήταν επιεικώς μέτρια, ενώ -αντιθέτως- η κριτική επιτροπή που έπρεπε να τα αξιολογήσει αποτελούταν από πραγματικά σπουδαίους πνευματικούς ανθρώπους όπως ο Φρέντυ Γερμανος, η Λίνα Νικολακοπούλου, ο Κώστας Καπνίσης, ο Γιώργος Κατσαρός και άλλοι. Επιλέγεται με βαριά καρδιά το τραγούδι «Κλόουν» της Αφροδίτης Φρυδά, ενώ αποτυγχάνουν να εκπροσωπήσουν τη χώρα μας η Αντζελα Δημητρίου με το κομμάτι «Αν», η Εφη Σαρρή αλλά και η Ηλέκτρα με τον Γιώργο Μελέκη, οι οποίοι τραγούδησαν κομμάτι σε στίχους του Γιάννη Πάριου.

Η δεκαετία του ’90
1991: Αν η επιτυχία ενός τραγουδιού κρίνεται στη διάρκεια του χρόνου, τότε μπορούμε να πούμε με κάθε βεβαιότητα ότι η Σοφία Βόσσου είχε μία από τις καλύτερες ελληνικές συμμετοχές στην ιστορία της Eurovision. Η «Ανοιξη» διά χειρός και εμπνεύσεως Αντρέα Μικρούτσικου μας έκανε να ονειρευτούμε μια πρωτιά για δεύτερη φορά μετά το 1977, η οποία δυστυχώς δεν ήρθε τότε.

1992: Η ΕΡΤ αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού και αποφασίζει να ακολουθήσει κλειστή διαδικασία για την ελληνική συμμετοχή στον διαγωνισμό. Αυτή η τακτική πετυχαίνει, καθώς επιλέγεται το κομμάτι «Ολου του κόσμου η ελπίδα» με ερμηνεύτρια την Κλεοπάτρα και κατακτά την 5η θέση. Η παρουσιάστρια και δημοσιογράφος Κέλλυ Σακάκου και μέλος της κριτικής επιτροπής της ΕΡΤ το 1992 θυμάται: «Το τραγούδι της Κλεοπάτρας ξεχώρισε όσες φορές και αν ακούσαμε τα κομμάτια. Ηταν ένα βαθύτατα ελληνικό κομμάτι, το οποίο όμως είχε μια ιδιαίτερη εκφραστική δύναμη που μπορούσε να γοητεύσει του πάντες. Το πιστέψαμε και το υποστηρίξαμε. Απ’ ό,τι φάνηκε εκ των υστέρων, κάναμε καλά. Πήραμε την 5η θέση».

Από το 1993 έως το 1997 το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης για την Eurovision ατονεί σημαντικά. Η πορεία της χώρας μας ήταν μετριότατη με εξαίρεση την 9η θέση της Καίτης Γαρμπή, η οποία παλικαρίσια αγωνίστηκε για τη σημαία στη διοργάνωση του Δουβλίνου με το τραγούδι του Δημοσθένη Στριγγλή «Ελλάδα, χώρα του φωτός». Για την ιστορία πρέπει να αναφέρουμε ότι σημαντικοί εκπρόσωποι του ελληνικού star system ανέλαβαν την ευθύνη να «βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά» εκείνες τις χρονιές: το 1994 ο Κώστας Μπίγαλης με το νησιώτικο άσμα «Το τρεχαντήρι», το 1995 η Ελίνα Κωνσταντοπούλου με το «Ποια προσευχή», το 1996 η Μαριάννα Ευστρατίου με το «Εμείς φοράμε τον χειμώνα ανοιξιάτικα».

1998: Ηταν κατά κοινή ομολογία η χειρότερη χρονιά για τη χώρα μας. Μέσα από το τηλεοπτικό show «Zowbiz» που παρουσίαζε ο Γιώργος Μαρίνος επιλέχθηκε να μας εκπροσωπήσει το τραγούδι «Μια κρυφή ευαισθησία» του γκρουπ Θάλασσα, το οποίο πραγματικά... τα έκανε θάλασσα παίρνοντας την 20ή θέση. Εκείνη τη χρονιά από τον εθνικό προκριματικό είχαν απορριφθεί η Ηρώ με το τραγούδι -και μετέπειτα μεγάλη επιτυχία- «Τίποτα» και ο Διονύσης Σχοινάς με το κομμάτι «Παλιές αγάπες». Η μεγάλη ήττα του 1998 μας κράτησε εκτός Eurovision για δύο χρόνια μέχρι που ήρθε το σωτήριο έτος 2001.

Ο ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΤΗΣ ΕΛΕΝΑΣ
2001: Το 2001 η ΕΡΤ κάνει ανοιχτή επιλογή, με δέκα συμμετοχές στον ελληνικό τελικό. Σε αυτόν πήραν μέρος η κόρη της Νάνας Μούσχουρη Λενού, η Μαρία-Λουίζα Βασιλοπούλου, η Κέι Κόνορς και φυσικά οι Antique. Η επιτροπή που αξιολογεί αρχικώς τις συμμετοχές δεν έχει κοινή γραμμή πλεύσης. Το «Die for you» -σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εποχής- το υποστηρίζουν περισσότερο από τους άλλους η Δάφνη Μπόκοτα και ο Πασχάλης, μέλη και οι δύο της επιτροπής. Ο Πασχάλης Αρβανιτίδης, σε επικοινωνία που είχαμε μαζί του, επιβεβαίωσε αυτήν την πληροφορία: «Το τραγούδι των Antique μίλησε μέσα μου από την πρώτη ακρόαση. Είχε ωραία μουσική, η οποία ήταν αρμονικά δεμένη με τον στίχο, είχε ελληνικότητα αλλά μπορούσε να παρασύρει συναισθηματικά και όλο το κοινό της Ευρώπης. Ηταν ένα κομμάτι που θα έκανε επιτυχία έτσι κι αλλιώς. Μου άρεσε πολύ και το πίστεψα». Από τη βραδιά του ελληνικού τελικού το 2001 έχουμε να θυμηθούμε δύο πράγματα: τη συγκλονιστική υποστήριξη του κόσμου στο «Die for you» και την ακατανόητη -κατά τη γνώμη μας- απόφαση της κριτικής επιτροπής να στηρίξει το κομμάτι της Κέι Κόνορς. Ευτυχώς η κυριαρχία του κοινού έστειλε τους Antique στην Κοπεγχάγη και την Ελλάδα στην 3η θέση.

2002: Το 2002 είχαμε πολλά και διάφορα παρατράγουδα. Στον ελληνικό τελικό κατέβηκαν πολλά μεγάλα ονόματα της εγχώριας showbiz όπως η Πέγκυ Ζήνα, ο Χρήστος Δάντης με την τότε σύζυγό του Κατερίνα Τοπάζη, ο Κώστας Μπίγαλης, η Ελίνα Κωνσταντοπούλου, ο Μιχάλης Ρακιντζής και διάφοροι άλλοι. Το τραγούδι της Πέγκυς Ζήνα «Love is a wonderful thing» σε σύνθεση του Θάνου Καλλίρη φαινόταν αδιαφιλονίκητο φαβορί, αλλά δεν κέρδισε. Αντ’ αυτού το χρίσμα δόθηκε στο βγαλμένο από τη δεκαετία του ’80 «S.A.G.A.P.O» του Μιχάλη Ρακιντζή, η νίκη του οποίου αμφισβητήθηκε σφόδρα. Το θέμα Eurovision πέρασε από τις ψυχαγωγικές εκπομπές στα δελτία ειδήσεων, συζητήθηκε σε πολιτικά talk shows και αναλύθηκε ώς το μη περαιτέρω. Ο Αντώνης Καρατζίκος, πρόεδρος του fan club Ogae Greece θυμάται: «Το 2002 ήταν μια πολύ κακή χρονιά για τον ελληνικό τελικό, ίσως η χειρότερη. Υπήρξαν πολλά σχεδόν σκανδαλώδη γεγονότα, που με κάνουν να αμφιβάλλω έντονα για το κατά πόσο το “S.A.G.A.P.O” που μας εκπροσώπησε ήταν αυτό το οποίο θέλαμε να στείλουμε στο Ταλίν».

2004: Η ΕΡΤ δοκιμάζει καινούργια φόρμουλα για την εκπροσώπησή μας, παρουσιάζοντας στο κοινό το talent show «Εurostar» προκειμένου να επιλεγεί ο κατάλληλος ερμηνευτής για την Eurovision. Η σύνθεση του τραγουδιού είχε ανατεθεί στη δισκογραφική εταιρεία Minos EMI, η οποία ακουγόταν ότι είχε επαφές με τον Γιώργο Θεοφάνους και τον Νίκο Καρβέλα. Τελικά το τραγούδι έγραψε ο Νίκος Τερζής. Ηταν το «Shake it», το οποίο τελικά ανέλαβε να ερμηνεύσει ο Σάκης Ρουβάς. O Σάκης έκανε ό,τι καλύτερο μπορούσε στον θεσμό, αλλά η μεγαλύτερη επιτυχία του ήταν ότι μας έδωσε ελπίδα. Ο Σωκράτης Σουμέλας, στέλεχος της Minos EMI και μέλος της κριτικής επιτροπής του «Eurostar», αναφέρει: «Τι θυμάμαι από την εκπροσώπηση της Ελλάδας στην Eurovision το

2004; Τον Σάκη Ρουβά σε μια πολύ λαμπερή performance! Και τον Αποστόλη Ψυχράμη, τη Γιάννα Φαφαλιού και τον Αντώνη Δόμινο να κάνουν φωνητικά κάπου στο βάθος... Νομίζω ότι τους έδειξε και η κάμερα σε κάποιο αστραπιαίο γενικό πλάνο από γερανό. Είχαν πολύ καλές φωνές και οι τρεις τους, αλλά δεν είχαν το απαραίτητο εκτόπισμα για να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στον διαγωνισμό. Παρ’ όλο που με είχε αιφνιδιάσει η απόφαση της ΕΡΤ να “ακυρώσει” τον διαγωνισμό πριν καλά-καλά ολοκληρωθεί και να προχωρήσει σε ανάθεση στον Σάκη Ρουβά, πιστεύω, όπως πίστεψα και τότε, ότι ήταν η σωστή απόφαση».

2005: Μετά την ορμή της 3ης θέσης που έφερε ο Σάκης Ρουβάς, η ΕΡΤ εναποθέτει τις ελληνικές ελπίδες στην Ελενα Παπαρίζου. Η Ελενα τραγούδησε στον ελληνικό τελικό τρία κομμάτια, τα «My number 1», «ΟΚ» και «Let’s get wild», από τα οποία τη σαφή προτίμηση του κόσμου και της επιτροπής κέρδισε το «My number 1». Το 2005 είναι η χρονιά που ΕΡΤ έπαυσε τη Δάφνη Μπόκοτα από τα καθήκοντά της και την αντικατέστησε με τη διάσημη σε όλη τη Σκανδιναβία δημοσιογράφο Αλεξάνδρα Πασχαλίδου. Η Αλεξάνδρα δούλεψε υποδειγματικά για το promo tour της ελληνικής συμμετοχής και είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι της οφείλουμε πολλά για την ελληνική πρωτιά.

2006: Η Αννα Βίσση αποδέχεται την ανάθεση της ΕΡΤ και υποβάλλει τέσσερα κομμάτια για τη βραδιά του ελληνικού τελικού. Επιλέγεται -λανθασμένα κατά τη γνώμη μας- το «Everything», ακόμη μία παλιομοδίτικη και άνευρη μπαλάντα αντί του χορευτικού «Welcome to the party» που έγραψε ο Δημήτρης Κοντόπουλος. Πρωταγωνιστές του ελληνικού τελικού αναδείχθηκαν οι παρουσιαστές της βραδιάς Γιώργος Καπουτζίδης και Ζέτα Μακρυπούλια, μια και η απόλυτη Ελληνίδα σταρ μάς απογοήτευσε.

2007: Εθνικός τελικός με τρεις συμμετέχοντες, τον Χρήστο Δάντη, την Τάμτα και τον Σαρμπέλ, για εκείνη τη χρονιά. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης επιμένουν να βαφτίζουν φαβορί τον Χρήστο Δάντη με το κομμάτι «Νο Madonna» και δεύτερη την Τάμτα με το «With love», αλλά τελικά πάνω στη σκηνή λάμπει ο Σαρμπέλ και το «Γεια σου, Μαρία» που παίρνει το εισιτήριο για τον ευρωπαϊκό διαγωνισμό και την 7η θέση.

2008: Εθνικός τελικός με τρεις συμμετοχές και πάλι, αυτήν τη φορά της Καλομοίρας, της Χρύσπας και του Κώστα Μαρτάκη. Η Καλομοίρα κυριαρχεί στο televoting με το «Secret combination», ο Μαρτάκης κερδίζει την επιτροπή με το «Always and forever» που θυμίζει ήχο των Abba, ενώ η Χρύσπα αρκείται στην αξιοπρεπή συμμετοχή. Η Καλομοίρα ταξιδεύει στο Βελιγράδι και τα πάει περίφημα, ενώ είναι πανθομολογούμενο ότι άξιζε την πρωτιά.

2009: Ο Σάκης Ρουβάς κατεβαίνει και πάλι στο stage της Eurovision με τρία κομμάτια σύνθεσης του Δημήτρη Κοντόπουλου. Κοινό και επιτροπή επιλέγει το «This is our night», με το οποίο ονειρευτήκαμε να αλώσουμε τη Μόσχα. Δεν τα καταφέραμε και προσγειωθήκαμε στην 7η θέση.


2010:Γιώργος Αλκαίος & Friends με το τραγούδι ΩΠΑ, Θέση 8

2011: Λούκας Γιώρκας & Stereo Mike με το τραγούδι Watch My Dance, Θέση 7

2012: Ελευθερία Ελευθερίου με το τραγούδι Aphrodisiac, Θέση 17

2013: Koza Mostra & Αγάθωνας Ιακωβίδης με το τραγούδι Alcohol Is Free, Θέση 6

2014: Freaky Fortune & Riskykidd με το τραγούδι Rise Up, Θέση 20

2015: Μαρία Έλενα Κυριάκου με το τραγούδι One Last Breath, Θέση 19

2016: Argo με το τραγούδι Utopian Land

Related Posts