Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ►

Χάσμα γενεών δημιουργεί το διαδίκτυο

Ένα νέο χάσμα γενεών δημιουργείται στον τομέα της χρήσης και αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών του διαδικτύου, μεταξύ των νέων και των μεγαλύτερων σε ηλικία στην Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα σημαντικές αλλαγές επέρχονται και στην μορφή της ενημέρωσης, καθώς ένας στους δέκα Έλληνες έχει ήδη αντικαταστήσει το....

έντυπο με το διαδίκτυο.
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ), τα ποσοστά χρήσης εξελιγμένων διαδικτυακών υπηρεσιών που αντιστοιχούν στους νέους, είναι τριπλάσια των ποσοστών που αντιστοιχούν στο γενικό πληθυσμό, ενώ μεγάλες αλλαγές, σημειώνονται και σε άλλους τομείς όσον αφορά τις συνήθειες των Ελλήνων, οι οποίοι αναζητούν τρόπους επικοινωνίας, ψυχαγωγίας και αλληλεπίδρασης μέσω του Ίντερνετ.

Συγκεκριμένα:
  • Για τη διαδικτυακή επικοινωνία, Έλληνες και Ευρωπαίοι προτιμούν το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, την ανταλλαγή μηνυμάτων σε πραγματικό χρόνο, τη συμμετοχή σε ομάδες συζήτησης, την ανάγνωση ιστολογίων (blogs) και την τηλεφωνία μέσω διαδικτύου με κλήσεις βίντεο.
  • Οι πολίτες στην Ευρώπη και στην Ελλάδα δεν δείχνουν πάντως προς το παρόν να εγκαταλείπουν τους παραδοσιακούς τρόπους επικοινωνίας μέσω σταθερού και κινητού τηλεφώνου.
  • Για τη διαδικτυακή ψυχαγωγία, Έλληνες και Ευρωπαίοι προτιμούν «κατέβασμα» μουσικής, ακρόαση διαδικτυακού ραδιοφώνου, παρακολούθηση διαδικτυακής τηλεόρασης, καθώς και «κατέβασμα» ταινιών ή βίντεο.
  • Ο βαθμός αντικατάστασης των παραδοσιακών υπηρεσιών ψυχαγωγίας από αντίστοιχες εξελιγμένες διαδικτυακές υπηρεσίες ψυχαγωγίας είναι ακόμα σχετικά χαμηλός, με την ανάγνωση ηλεκτρονικών εντύπων και την αγορά μουσικών CDs να επικρατούν μεταξύ αυτών.
  • Το 8% των Ευρωπαίων και το 10% των Ελλήνων έχει ήδη αντικαταστήσει τα έντυπα μέσα, για την ανάγνωση ειδήσεων, με το διαδίκτυο.
  • Η περιορισμένη πρόθεση των πολιτών για χρέωση στο Ίντερνετ καταδεικνύει την αντίληψη τους ότι οι υπηρεσίες πρόσβασης στα ηλεκτρονικά έντυπα παρέχονται δωρεάν ή ότι αποτελούν μέρος της υπηρεσίας πρόσβασης στο διαδίκτυο για την οποία ήδη χρεώνονται.

Αναλυτικότερα:

-Οι δραστηριότητες που αφορούν στην επικοινωνία μέσω διαδικτύου, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των προτιμήσεων των πολιτών. Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο αποτελεί στις μέρες μας μια παραδοσιακή πλέον υπηρεσία επικοινωνίας, με το 53% των Ευρωπαίων και το 24% των Ελλήνων να την χρησιμοποιούν συχνά.

-Αυξητική είναι η τάση των Ευρωπαίων και των Ελλήνων πολιτών για την χρήση εξελιγμένων διαδικτυακών υπηρεσιών για επικοινωνία. Οι εξελιγμένες υπηρεσίες επικοινωνίας που προτιμούνται περισσότερο από τους πολίτες, είναι η ανταλλαγή μηνυμάτων σε πραγματικό χρόνο, η αποστολή μηνυμάτων σε chat sites – συμμετοχή σε ομάδες συζήτησης, η ανάγνωση ιστολογίων και η τηλεφωνία μέσω διαδικτύου με κλήσεις βίντεο.

-Η ηλικία παίζει τον κυρίαρχο ρόλο στον τρόπο χρήσης του διαδικτύου για επικοινωνία. Οι νέοι στην ΕΕ των «27», αλλά κυρίως στην Ελλάδα, υπερτερούν αισθητά σε σύγκριση με το γενικό πληθυσμό ως προς τη χρήση όλων ανεξαιρέτως των εξελιγμένων υπηρεσιών επικοινωνίας. Τα ποσοστά χρήσης εξελιγμένων διαδικτυακών υπηρεσιών που αντιστοιχούν στους νέους, είναι υπερδιπλάσια των ποσοστών που αντιστοιχούν στο γενικό πληθυσμό (στην Ελλάδα είναι τριπλάσια) και έχουν μεγάλη διαφορά (της τάξης του 40% στην ΕΕ-27 και 48% στην Ελλάδα) από τα ποσοστά που αντιστοιχούν στους υπαλλήλους/αυτοαπασχολούμενους.

-Σε ορισμένες περιπτώσεις οι νέοι Έλληνες υπερτερούν των Ευρωπαίων - ειδικά για βίντεο-κλήσεις με χρήση κάμερας μέσω διαδικτύου. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο για τους Έλληνες ηλικιωμένους, όπου η υστέρηση τους σε όλο το φάσμα των διαδικτυακών υπηρεσιών είναι έντονη σε σύγκριση με τους Ευρωπαίους.

-Όμως η μεγάλη ανάπτυξη στην χρήση του διαδικτύου για εξελιγμένες υπηρεσίες επικοινωνίας δεν σημαίνει απαραίτητα ότι έχει μειωθεί η ζήτηση για παραδοσιακές υπηρεσίες επικοινωνίας, όπως το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και οι κλήσεις με σταθερά ή κινητά τηλέφωνα. Διαπιστώνεται ότι δεν υφίσταται προς το παρόν έντονη τάση για αντικατάσταση των παραδοσιακών τρόπων επικοινωνίας με νέες εξελιγμένες χρήσεις του διαδικτύου για επικοινωνία. Δηλαδή τόσο οι πολίτες στην ΕΕ-27, όσο και στην Ελλάδα, δεν δείχνουν να εγκαταλείπουν σύντομα τους παραδοσιακούς τρόπους επικοινωνίας.

-Τα «double-play» πακέτα-προσφορές που περιλαμβάνουν ευρυζωνική σύνδεση συνδυασμένη με σταθερή τηλεφωνία χωρίς επιπλέον κόστος, εξηγούν εν μέρει γιατί δεν προκύπτει η ανάγκη για τους πολίτες να αντικαταστήσουν τις κλήσεις μέσω σταθερού τηλεφώνου με εξελιγμένες διαδικτυακές υπηρεσίες επικοινωνίας. Με δεδομένο ότι προς το παρόν μόλις το 12% των Ευρωπαίων και το 7% των Ελλήνων χρησιμοποιούν διαδικτυακή τηλεφωνία, οι επιπτώσεις από την τάση αντικατάστασης παραμένουν περιορισμένες στο άμεσο μέλλον.

-Αυξητική είναι η τάση των Ευρωπαίων και των Ελλήνων πολιτών για χρήση εξελιγμένων διαδικτυακών υπηρεσιών για πληροφόρηση και ψυχαγωγία. Οι περισσότερο δημοφιλείς διαδικτυακές δραστηριότητες και υπηρεσίες πληροφόρησης και ψυχαγωγίας είναι το «κατέβασμα» και η ακρόαση μουσικής (εκτός web ραδιοφώνου), η ακρόαση web ραδιοφώνου και η παρακολούθηση web τηλεόρασης, καθώς και το «κατέβασμα» και η παρακολούθηση ταινιών ή βίντεο από αρχεία (εκτός web τηλεόρασης). Οι δραστηριότητες που περιλαμβάνουν «ανέβασμα» υλικού, όπως είναι τα κείμενα, οι φωτογραφίες, τα βίντεο και η μουσική, δεν είναι ακόμα εξίσου διαδεδομένες όσο αυτές που περιλαμβάνουν «κατέβασμα» υλικού.

-Πάντως ένα μεγάλο μέρος των Ευρωπαίων και Ελλήνων πολιτών δεν υιοθετεί ακόμα τις εξελιγμένες διαδικτυακές υπηρεσίες πληροφόρησης και ψυχαγωγίας. Η τάση αντικατάστασης είναι περιορισμένη για το γενικό πληθυσμό και ανύπαρκτη για τους μεσήλικες και τους ηλικιωμένους (55-74 ετών), με την ανάγνωση ηλεκτρονικών εντύπων και την αγορά μουσικών CDs να έχουν επιφέρει τις μεγαλύτερες αλλαγές στις συνήθειες των πολιτών. Η εξοικείωση των Ελλήνων με όλες τις εξελιγμένες υπηρεσίες πληροφόρησης και ψυχαγωγίας θεωρείται μεγαλύτερη από αυτή των Ευρωπαίων πολιτών, με εξαίρεση τη χρήση του διαδικτύου για συναλλαγές με τους δημόσιους φορείς.

Σχετικά με τη στάση των πολιτών για την χρέωση του διαδικτυακού περιεχομένου, οι μισοί Ευρωπαίοι και ένας στους τρεις Έλληνες δηλώνουν τελείως αρνητικοί, δηλαδή δεν έχουν καμιά πρόθεση να πληρώσουν για οποιοδήποτε λόγο, θεωρώντας ότι οι υπηρεσίες πρόσβασης σε ηλεκτρονικά έντυπα παρέχονται δωρεάν ή αποτελούν μέρος της υπηρεσίας πρόσβασης στο διαδίκτυο για την οποία ήδη χρεώνονται.

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια