Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ►

Καλλιμάνης το κατάστημα του Αιγίου

"Καλλιμάνης" το κατάστημα του Αιγίου που έγινε βιομηχανία.
Οργασμός προετοιμασίας επικρατεί την περίοδο αυτή στις δύο βιομηχανικές μονάδες της εταιρείας επεξεργασίας και τυποποίησης κατεψυγμένων αλιευμάτων Καλλιμάνης ΑΕ. Πλησιάζουν οι «χρυσές» ημέρες της Σαρακοστής, που αποτελούν τη full season του κλάδου.
 Όπως αναφέρει η εντεταλμένη σύμβουλος της.... 

εταιρείας κυρία Ντίνα Καλλιμάνη, «σ' αυτό το διάστημα πραγματοποιούμε το 45% των ετήσιων πωλήσεών μας». «Παλαιότερα» λέει η ίδια «το ποσοστό αυτό ήταν μεγαλύτερο και καταφέραμε να το περιορίσουμε».
 
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στη διάρκεια της εβδομάδας που προηγείται της Καθαράς Δευτέρας ο τζίρος των κατεψυγμένων αλιευμάτων αντιστοιχεί στο 12% του συνολικού ετήσιου τζίρου του κλάδου. Για να αντεπεξέλθει στην αυξημένη ζήτηση της περιόδου η εταιρεία έχει ήδη προσλάβει 75 εποχικούς εργαζομένους δίπλα στους 150 μονίμους που απασχολεί.

Ωστόσο μπορεί η Σαρακοστή να είναι η καλύτερη εμπορική περίοδος για την εταιρεία και για τον κλάδο, η κατάσταση όμως απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί «ρόδινη»
. Για έναν ανεξήγητο λόγο, από τα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου οι καταναλωτές άρχισαν να περιορίζουν ακόμη περισσότερο τις αγορές των τροφίμων. Από τότε κάθε εβδομάδα είναι χειρότερη από την προηγούμενη. Όλες οι βιομηχανίες παραγωγής ή τυποποίησης τροφίμων αλλά και οι αλυσίδες των σουπερμάρκετ έχουν σημάνει συναγερμό. Τα τρόφιμα είναι ο σκληρός πυρήνας της κατανάλωσης. Και η κατάσταση στην αγορά έχει επιδεινωθεί δραματικά.

Η αγορά των αλιευμάτων, νωπών και κατεψυγμένων, δέχεται τη μεγαλύτερη πίεση, κυρίως όμως τα νωπά. Οι υψηλές τιμές τους αρχίζουν να γίνονται απαγορευτικές για όλο και μεγαλύτερα τμήματα του πληθυσμού. Τούτο βεβαίως μπορεί να λειτουργήσει θετικά για την αγορά των κατεψυγμένων. Η πραγματικότητα όμως είναι πιο σύνθετη.  
Έτσι λοιπόν η αγορά των νωπών αλιευμάτων βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση. Και είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι στο «κανάλι» των σουπερμάρκετ, που οι τιμές είναι χαμηλότερες από ό,τι στα μικρά σημεία πώλησης, τα ψαράδικα, οι πωλήσεις τους μειώθηκαν κατά 16% - οι ετήσιες πωλήσεις τους ανέρχονται στα 70 εκατ. ευρώ. Και η μείωση συνεχίζεται.
 Παράλληλα όμως και η αγορά των κατεψυγμένων αλιευμάτων μετά τον Οκτώβριο συρρικνώνεται δυναμικά. Στη διάρκεια των δύο τελευταίων μηνών του 2012 οι πωλήσεις τους μειώθηκαν κατά περίπου 10%, ενώ στη διάρκεια των προηγούμενων δέκα μηνών η μείωση δεν ήταν μεγαλύτερη από 2%, ενώ η αγορά της μαζικής εστίασης βρίσκεται ουσιαστικά υπό κατάρρευση - οι πωλήσεις αλιευμάτων χάνουν κάθε χρόνο περίπου το 15% από την εκδήλωση της κρίσης.

Η εταιρεία Καλλιμάνης είναι η μεγαλύτερη επιχείρηση επεξεργασίας και τυποποίησης κατεψυγμένων αλιευμάτων στην ελληνική αγορά και στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών έχει δαπανήσει πολλά κεφάλαια για να κάνει επώνυμα τα προϊόντα της.
Και όπως αναφέρει η κυρία Ντίνα Καλλιμάνη, εντεταλμένη σύμβουλος της εταιρείας, «είμαστε η μοναδική εταιρεία της οποίας τα ολόκληρα ψάρια καταψύχονται επάνω στο αλιευτικό». Ωστόσο όμως η ποιότητα δεν είναι το βασικό κριτήριο επιλογής για ένα όλο και μεγαλύτερο τμήμα των καταναλωτών. Αντιθέτως, είναι η τιμή. Ως εκ τούτου και η αγορά των νωπών αλιευμάτων δέχεται τις συνέπειες αυτής της καταναλωτικής συμπεριφοράς.


Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι πέρυσι οι πωλήσεις της εταιρείας μειώθηκαν στα περίπου 50 εκατ. ευρώ έναντι 57 εκατ. ευρώ το 2011 και παράλληλα διευρύνθηκαν οι ζημιές. Η διεύρυνση των ζημιών οφείλεται κυρίως στην αύξηση των τιμών των πρώτων υλών από 10% ως και 80%, με αποτέλεσμα ένα μέρος αυτής της αύξησης να απορροφηθεί από την εταιρεία επί ζημία των αποτελεσμάτων της, αλλά και οι αυξήσεις τιμών, από την άλλη πλευρά, όσο  περιορισμένες κι αν είναι, επέδρασαν αρνητικά στις πωλήσεις της.

Ωστόσο, όπως σημειώνει η κυρία Ντίνα Καλλιμάνη μιλώντας προς «Το Βήμα», εκτιμά ότι εφέτος η εταιρεία θα έχει αύξηση πωλήσεων, παρά το γεγονός ότι, όπως η ίδια τονίζει, «ο Ιανουάριος ήταν ο χειρότερος μήνας από τότε που εκδηλώθηκε η οικονομική κρίση». Θεωρεί ότι η ριζική αναδιοργάνωση της εταιρείας που ολοκληρώθηκε με εξορθολογισμό των δαπανών και την ελαστικοποίηση του κόστους θα αποδώσει εφέτος. Βέβαια το πρόβλημα συνίσταται στο γεγονός ότι σε έναν βαθμό η λειτουργία της χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα, με την περίοδο της Σαρακοστής να αποτελεί τη full season. Συγκεκριμένα εξηγεί ότι η εξέλιξη αυτή μπορεί να προέλθει από την αύξηση των εξαγωγών.

Στόχος η αύξηση των εξαγωγών
Στη διάρκεια του 2012 η αξία των εξαγωγών της Καλλιμάνης ΑΕ ανέρχεται στο 15% των πωλήσεων της εταιρείας και είναι περί τα 8 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τους στόχους της ως το 2015 οι εξαγωγές της θα αντιστοιχούν στο 30% των ετήσιων πωλήσεών της.

Σήμερα εξάγει επώνυμα προϊόντα στις βαλκανικές χώρες, στη Γερμανία (σε ελληνικά εστιατόρια), στην Κύπρο, στην Ιταλία και στην Ισπανία. Για να ενισχύσει την εξαγωγική της δραστηριότητα η εταιρεία σκοπεύει να διεισδύσει σε νέες αγορές της Βόρειας Ευρώπης, αλλά και στις Ηνωμένες Πολιτείες με νέα προϊόντα, στα οποία θα περιλαμβάνονται εκτός των άλλων και προϊόντα ελληνικής αλιείας.

Από την άλλη πλευρά, προωθεί το επαναλανσάρισμα των προϊόντων της στην ελληνική αγορά με στόχο, όπως λέει, «ο σημερινός καταναλωτής στο πλαίσιο της μειωμένης αγοραστικής του δύναμης να συμπεριλάβει το ποιοτικό ψάρι στην εβδομαδιαία του διατροφή».Έτσι προωθεί φιλέτα ψαριών αποκλειστικά χωρίς πρόσθετα και συντηρητικά, δεσμεύεται ότι τα ολόκληρα ψάρια της καταψύχονται επί πλοίου τη στιγμή που αλιεύονται και δημιούργησε μικρότερες από αυτές που είχε συσκευασίες για φιλέτα ψαριών ευρείας κατανάλωσης, όπως είναι η γλώσσα, ο βακαλάος και το πανγκάσιος (300-400 γραμμαρίων), με φυσικά χαμηλότερες τιμές, προκειμένου να ενισχύσει τις πωλήσεις της στην εσωτερική αγορά. Και ενισχύει το χαρτοφυλάκιό της με εισαγωγή νέων προϊόντων (καλαμάρι από τα παγωμένα νερά της Παταγονίας, βακαλάος φιλέτο Νότιας Αφρικής, ανάμεικτα θαλασσινά και surimi).

Παραγωγική δυναμικότητα 14.000 τόνων ετησίως
Διάθεση επώνυμων και ανώνυμων προϊόντων και παρουσία σε όλους τους τομείς της αγοράς

Η επιχειρηµατική δραστηριότητα της οικογένειας Καλλιµάνη στην αγορά των κατεψυγµένων αλιευµάτων ξεκίνησε το 1967, όταν ο Γεώργιος Καλλιµάνης µαζί µε τον αδελφό του Θεόδωρο Καλλιµάνη άνοιξαν στο Αίγιο ένα εµπορικό κατάστηµα µε πάσης φύσεως κατεψυγµένα τρόφιµα.
 Αλλά δεν περιορίστηκε µόνο στην περιοχή του Αιγίου.
Προμηθεύεται κατεψυγμένα αλιεύματα από την Αθήνα και σιγά-σιγά τα διακινεί στην περιοχή της Βόρειας Πελοποννήσου. Αργότερα τη δεκαετία του 1970 κατεβαίνει νοτιότερα καλύπτοντας όλη την Πελοπόννησο και επεκτείνεται και στη Στερεά Ελλάδα.

Το 1989 ήταν μια σημαντική χρονιά για την εταιρεία. Δημιουργείται το εργοστάσιο επεξεργασίας και τυποποίησης αλιευμάτων και λίγες εβδομάδες αργότερα ο Γεώργιος Καλλιμάνης αποβιώνει. Τη θέση του, σε μια κρίσιμη στιγμή για την πορεία της επιχείρησης, αναλαμβάνει η σύζυγός του κυρία Βασιλική Καλλιμάνη και τη δεκαετία του 1990 τα παιδιά τους Ντίνα και Παναγιώτης Καλλιμάνης συμμετέχουν πλέον ενεργά στη διοίκηση.
Το 1992 όλες οι δραστηριότητες της επιχείρησης ενσωματώνονται στη νεοδημιουργούμενη Καλλιμάνης ΑΕ και το 1996 το δίκτυο πωλήσεων της εταιρείας καλύπτει όλη την ελληνική αγορά.

Στόχος τους πλέον είναι η διάθεση επώνυμων προϊόντων και η παρουσία της εταιρείας σε όλους τους τομείς της αγοράς, αλυσίδες σουπερμάρκετ, εξειδικευμένα μικρά καταστήματα και καταστήματα εστίασης. Ο ετήσιος τζίρος της αγοράς των κατεψυγμένων αλιευμάτων υπερβαίνει τα 250 εκατ. ευρώ. Η αξία των κατεψυγμένων αλιευμάτων που διακινούνται από τα σουπερμάρκετ ανέρχεται στα 70 εκατ. ευρώ.

Η εταιρεία δεν δραστηριοποιείται μόνο στην αγορά του επώνυμου αλλά και του ανώνυμου κατεψυγμένου αλιεύματος, παράγοντας προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» για μερικές από τις μεγαλύτερες αλυσίδες σουπερμάρκετ.
Διαθέτει δύο ιδιόκτητες βιομηχανικές μονάδες συνολικής έκτασης 38.000 τ.μ., με χώρους παραγωγής 12.400 τ.μ. και ψυκτικούς θαλάμους 45.000 κ.μ. Η παραγωγική δυναμικότητά της ανέρχεται σε 14.000 τόνους ετησίως.
Του Δημήτρη Χαροντάκη
ΤΟ ΒΗΜΑ

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια