Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ►

Θ/Κ Γ. Αβέρωφ: Το θωρηκτό που δόξασε την Ελλάδα

Τέτοια μέρα τον Μάιο του 1911 (ακριβώς πριν από 101 χρόνια!) το Βασιλικό Ναυτικό παρέλαβε από τους Ιταλούς ένα υπερσύγχρονο θωρηκτό, που μέσα σε λίγους μήνες είχε αλλάξει τρία ...χέρια για να καταλήξει στα δικά μας!
Ήταν το θωρηκτό "Αβέρωφ", το οποίο παρήγγειλε το 1908 η κυβέρνηση της Βραζιλίας στα....

 ναυπηγεία του Λουδοβίκου Ορλάντο στην ιταλική πόλη Λιβόρνο.

Οι Βραζιλιάνοι, λόγω οικονομικής κρίσης, ακύρωσαν την παραγγελία του θωρηκτού, αν και οι εργασίες ναυπήγησης είχαν φτάσει στο 30%.

Στις αρχές του 1909, ενδιαφέρθηκε να το αποκτήσει η Τουρκία. Υπέγραψε προσύμφωνο, αλλά όταν ήρθε η ώρα να καταθέσει την προσφορά της, δεν εμφανίστηκε, λόγω σοβαρών εσωτερικών προβλημάτων. Τότε εμφανίστηκε η Ελλάδα.

Η αγορά.
Ο πρωθυπουργός μετά την επανάσταση του 1909, Κυριακούλης Μαυρομιχάλης, υπέγραψε τη σύμβαση αγοράς στις 30 Νοεμβρίου αντί 22,3 εκατ. δρχ. Για την άμεση καταβολή της πρώτης δόσης δόθηκαν 8.000.000 δρχ. από τη δωρεά του Γεωργίου Αβέρωφ, που παραχώρησε με διαθήκη στο Ταμείο του Εθνικού Στόλου το 1899.
 'Οριζε στη διαθήκη ότι παραχωρεί το ποσό για τη ναυπήγηση πολεμικού πλοίου που θα φέρει το όνομά του και θα χρησιμοποιείται ως εκπαιδευτικό στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων. Η εξόφληση του πλοίου έγινε με δάνειο που συνήψε το Ελληνικό Δημόσιο.

Η καθέλκυση έγινε στις 12/3/1910 και έπειτα από δοκιμές κι ένα ταξίδι στο Πόρτσμουθ για εφοδιασμό με πυρομαχικά, παρελήφθη σαν σήμερα, 15/5/1911. Όταν κατέπλευσε στο Φάληρο την 1/9/1911, χιλιάδες λαού επιφύλαξαν θερμή υποδοχή στο πλοίο που ονομάστηκε
"Γ.Αβέρωφ", το πιο σύγχρονο και ισχυρό στο Αιγαίο.

Ο αγιασμός.
Στις 5/10/1912, ημέρα Παρασκευή, κηρύσσεται ο Βαλκανικός Πόλεμος.
 Την ίδια μέρα, με γενικό σημαιοστολισμό, γίνεται αγιασμός στο "Αβέρωφ" παρουσία του βασιλιά Γεωργίου και του πρωθυπουργού Βενιζέλου και ξεκινά ο αγώνας για την Ελλάδα των δύο ηπείρων και των πέντε θαλασσών.
Με κυβερνήτη τον πλοίαρχο Δούσμανη, διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στις ναυμαχίες Έλλης και Λήμνου ενάντια στον οθωμανικό στόλο, αξιοποιώντας την ανώτερη ταχύτητά του και το μέγιστο του βεληνεκούς των πυροβόλων του.
Το ιστορικό σήμα του ναυάρχου Κουντουριώτη, λίγο πριν από την ναυμαχία της Έλλης, μαρτυρεί τον ενθουσιασμό για τον αναμενόμενο θρίαμβο:
"Με την δύναμιν του Θεού, τας ευχάς του Βασιλέως μας και εν ονόματι του Δικαίου, πλέω μεθ ορμής ακαθέκτως και με την πεποίθησιν της νίκης εναντίον του εχθρού του Γένους".

Στην αποφασιστική ναυμαχία της Έλλης, ο ελληνικός στόλος καταδίωξε τον τουρκικό, που κλείστηκε στα Δαρδανέλια...
Το "Αβέρωφ" κατέστη τότε τυχερό πλοίο για τους Έλληνες και "διαβαλοβάπορο" (σεϊτάν παπόρ") για τους Τούρκους.
Στην Κωνσταντινούπολη.
Όταν το 1919, υπεγράφη η Συνθήκη των Σεβρών, το καμάρι του Ναυτικού μας, το "Αβέρωφ", αγκυροβολεί στην Κωνσταντινούπολη απέναντι από την Αγία Σοφιά! ...Έκδηλη η συγκίνηση των Ελλήνων της Πόλης, άκρατος ο ενθουσιασμός τους!
Δεκάδες πλοιάρια με την ελληνική σημαία υποδέχτηκαν το "Αβέρωφ", με τα πληρώματά τους να ανεμίζουν τη γαλανόλευκη.
Το μεγάλο όραμα της Μεγάλης Ιδέας - "ανάκτησις της Κωνσταντινουπόλεως και απελευθέρωσεις σύμπαντος του Ελληνισμού" - φαινόταν τόσο κοντά.

Πλωτό μουσείο το "Αβέρωφ" από το 1984.
Το "Αβέρωφ" βρίσκεται από το 1984 αγκυροβολημένο στο Τροκαντερό Φαλήρου ως πλωτό μουσείο, με το χρυσό μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών για τη μεγάλη προσφορά του στο έθνος.
Έχει μήκος 140,5 μ., πλάτος 21 μ., βύθισμα 7,5 μ., εκτόπισμα 10.118 τόνους, ταχύτητα 18 κόμβους και μηχανή 19.000 ίππους.

Το "Αβέρωφ" έχει παράλληλη ιστορία με το καταδρομικό "Έλλη" που βύθισαν οι Ιταλοί. Ναυπηγήθηκε στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ το 1912 για λογαριασμό των Κινέζων, το αγόρασε η Ελλάδα το 1914 και το ενέταξε στον στόλο της.
t.kontogiannidis@realnews.gr

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια