Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ►

Αυξάνει τη δημιουργικότητα ο σεβασμός στη διαφορετικότητα

Κρίσιμος θεωρείται ο ρόλος των επιχειρήσεων στην προσπάθεια που πρέπει να καταβάλει η χώρα μας προκειμένου να ανταγωνιστεί άλλες ευρωπαϊκές χώρες σε υποδομές και πολιτικές υποστήριξης των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ).
Ευκαιρία για προβληματισμό πάνω στο συγκεκριμένο θέμα σε συνδυασμό με...

την ανάγκη εξοικονόμησης πόρων για την ανάπτυξη προγραμμάτων και την αφύπνιση του επιχειρηματικού κόσμου ώστε να υποστηρίξει ενέργειες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης έδωσε το 3ο Συνέδριο του Economist για την ΕΚΕ, που διοργανώθηκε σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία ΑμεΑ (ΕΣΑμεΑ) και είχε την υποστήριξη της «Ναυτεμπορικής» ως χορηγού επικοινωνίας.
Ο Νίκος Αναλυτής, πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, μας εξηγεί ότι τα στερεότυπα που υπάρχουν στην κοινωνία και κατ’ επέκταση στις επιχειρήσεις είναι δύσκολο να ξεπεραστούν και η αφομοίωση των πολιτικών ισότητας από τις επιχειρήσεις είτε έχει προχωρήσει πολύ λίγο είτε περιορίζεται στην κάλυψη κάποιων ποσοστώσεων χωρίς ουσιαστική υιοθέτηση ολιστικών εσωτερικών δομών και στρατηγικών.
Από την πλευρά τους εκπρόσωποι επιχειρήσεων μιλούν στη «N» για την ισότιμη πρόσβαση στην επικοινωνία αλλά και για τα αποτελέσματα που μπορούν να φέρουν τα άτομα με «ειδικά προσόντα».

«Η ισότητα στην απασχόληση βασική προτεραιότητα»
ΝΙΚΟΣ ΑΝΑΛΥΤΗΣ, πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη:
«Ίσα δικαιώματα για όλους».
Πρόκειται για μια θεμελιώδη αρχή της δημοκρατίας και του σεβασμού των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Στο πλαίσιο αυτό η παροχή ίσων ευκαιριών σε άτομα με αναπηρία θα έπρεπε να θεωρείται αυτονόητη. Ωστόσο, τα στερεότυπα που υπήρχαν στην κοινωνία δεν έχουν ξεπεραστεί, μετατρέποντας έτσι την ατομική αναπηρία τους σε συλλογική κοινωνική αναπηρία.
Σε ένα σύγχρονο πολυ-πολιτισμικό περιβάλλον, ο σεβασμός της διαφορετικότητας στους χώρους εργασίας είναι βασική έκφραση υπεύθυνης διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού. Στο πλαίσιο αυτό η ισότητα όλων στην απασχόληση, στην εκπαίδευση και στην επαγγελματική εξέλιξη, αποτελεί βασική προτεραιότητα σε διεθνές, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο.
Βέβαια, η αντιμετώπιση του θέματος είναι ένας σύνθετος και δύσκολος επιχειρηματικός στόχος στο σημερινό εξαιρετικά δυναμικό αλλά και δυσχερές από οικονομικής πλευράς περιβάλλον, δεδομένου ότι η επιχείρηση έχει αναπόφευκτα να αντιμετωπίσει καθημερινά πολύ έντονα προβλήματα.
Είναι ενδεικτικά τα στοιχεία που προκύπτουν από έρευνα που έκανε στην Ελλάδα πριν λίγο καιρό η εταιρεία Metron Analysis. Όπως προέκυψε, σε ένα δείγμα 150 επιχειρήσεων με προσωπικό πάνω από 50 άτομα, το 20% απασχολεί άτομα με κάποιου είδους αναπηρία. Επίσης το 70% διαθέτει θέσεις parking, το 60% διαθέτει ανελκυστήρα στον οποίο μπορεί να εισέλθει αμαξίδιο, το 40% έχει εσωτερικές εισόδους που επιτρέπουν τη διέλευση αμαξιδίου, ενώ μόλις το 21% διαθέτει ειδικά διαμορφωμένες τουαλέτες κ.ά.

Εκπαίδευση – Ενημέρωση
Επομένως οι επιχειρήσεις χρειάζονται την κατάλληλη εκπαίδευση και ενημέρωση στον τομέα αυτόν. Θα πρέπει να γνωρίσουν καλές πρακτικές άλλων επιχειρήσεων και κυρίως αποτελέσματα (ποιοτικά και ποσοτικά) από την εφαρμογή πρακτικών που στοχεύουν στην ένταξη και αξιοποίηση αυτού του πολύτιμου τμήματος του ανθρώπινου δυναμικού μας.
Στο Ελληνικό Δίκτυο για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, θεωρούμε ότι οι επιχειρηματικές πολιτικές που αναφέρονται στην ισότητα και το δικαίωμα όλων στην εργασία βελτιώνουν το ηθικό των εργαζομένων, αυξάνουν τη δημιουργικότητα, βελτιώνουν τις διαπροσωπικές σχέσεις των εργαζομένων και άλλα πολλά που τελικά επηρεάζουν θετικά την οργάνωση και αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων.
Στο πλαίσιο αυτό προσπαθούμε μέσα από συνέδρια, ειδικά θεματικά εργαστήρια και δημιουργία εργαλείων αυτο-διάγνωσης να προωθήσουμε προς τις επιχειρήσεις μέλη μας το μήνυμα ότι σήμερα -όσο ποτέ άλλοτε- πρέπει να αποδείξουν στην ευρύτερη κοινωνία την υπευθυνότητά τους, ενσωματώνοντας στην καθημερινή τους λειτουργία πρακτικές όπως για παράδειγμα: η ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών με βελτιωμένη κοινωνική και περιβαλλοντική επίδραση, η επένδυση στις κοινωνίες μέσα στις οποίες λειτουργούν και σε εκείνες τις κοινωνικές ομάδες που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη και η συνεργασία με άλλα ενδιαφερόμενα μέρη για δημιουργία αλλαγών που ωφελούν τόσο τις ίδιες όσο και την κοινωνία.
Στο ερώτημα πόσο κοινωνικά υπεύθυνες είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις, μπορώ να αναφέρω μερικά παραδείγματα επιχειρήσεων που απασχολούν άτομα με ειδικές ικανότητες όπως την Cocomat ή την εταιρεία «Διά χειρός Βαράγκη», η οποία στην παραγωγική της διαδικασία απασχολεί και άτομα που στερούνται ακοής ή επιχειρήσεις του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Η οικονομική κρίση και η δύσκολη εποχή που περνάμε τον τελευταίο καιρό πλήττει αναπόφευκτα επιχειρήσεις, άτομα και κοινότητες. Νέες συνθήκες δημιουργούνται καθημερινά. Οι αλλαγές επηρεάζουν και θα επηρεάζουν την καθημερινή ζωή μας και γίνονται με ρυθμούς και ταχύτητες που δεν αφήνουν περιθώρια κατανόησης και αφομοίωσης τους. Αυξάνεται η ανεργία, μειώνεται η κατανάλωση, πολλές επιχειρήσεις αναθεωρούν τις πολιτικές τους.
Στο περιβάλλον αυτό το διαγραφόμενο μέλλον για ένταξη στην αγορά εργασίας ατόμων με αναπηρίες δεν θα διαφέρει από το εκείνο του υπόλοιπου ανθρώπινου δυναμικού. Ιδιαίτερα στην Ελλάδα όπου το ποσοστό των επιχειρήσεων που απασχολεί πάνω από 50 άτομα καλύπτει μόνον το 5% του συνολικού αριθμού των επιχειρήσεων. Και όπως είδαμε και από την έρευνα της Metron Analysis όσο μικρότερος είναι ο αριθμός των απασχολουμένων σε μια επιχείρηση τόσο μειώνεται και η πιθανότητα απασχόλησης ευάλωτων ατόμων.

Νοοτροπία
Παρ’ όλα αυτά πιστεύω ότι η ενσωμάτωση ΑμεΑ στην αγορά εργασίας συνδέεται άρρηκτα με το αξιακό σύστημα που διέπει οποιαδήποτε κοινωνία. Συνδέεται επιπρόσθετα με τη νοοτροπία και τη στάση ζωής του καθενός μας. Θα πρέπει όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, πολιτεία, επιχειρήσεις, ΜΚΟ κ.ά. αλλά και τα ίδια τα άτομα της ομάδας αυτής να συνεχίζουμε να προασπιζόμαστε το δικαίωμα των ευάλωτων συνανθρώπων μας στην ένταξή τους στην αγορά εργασίας.

Συνεργασίες
Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο της υποχρεωτικής επιλογής και πρόσληψης μέσω ΟΑΕΔ δεν λύνει το πρόβλημα. Απαιτείται μια συνολική και σε βάθος αναθεώρηση του συστήματος. Ο ΟΑΕΔ θα πρέπει να πάρει την σχετική πρωτοβουλία και να συνεργαστεί με επιχειρήσεις και φορείς. Εκείνο που κατά τη γνώμη μου χρειάζεται να γίνει στο μεσοδιάστημα είναι ο «εφοδιασμός» των ατόμων αυτών με τα απαραίτητα εφόδια προκειμένου να ανταποκρίνονται με επιτυχία στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Και σε αυτό θα μπορούσαν να συμβάλουν οι επιχειρήσεις -στο πλαίσιο της κοινωνικής τους υπευθυνότητας και της ΕΚΕ- με την εθελοντική προσφορά εργαζομένων τους που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως μέντορες, παρέχοντας γνώσεις και υποστήριξη στις όποιες πρωτοβουλίες αναπτύσσονται γύρω από το θέμα.

Ισότητα στην επικοινωνία: πρωτοβουλίες και υπηρεσίες
ΝΑΥΣΙΚΑ ΖΕΥΓΩΛΗ, υπεύθυνη Εταιρικής Υπευθυνότητας της Vodafone:
Στο πλαίσιο του προγράμματος Εταιρικής Υπευθυνότητας, η Vodafone εφαρμόζει μία σειρά από πρωτοβουλίες που έχουν ως στόχο την παροχή προϊόντων και υπηρεσιών που μπορούν να συνεισφέρουν στην ισότιμη επικοινωνία όλων των ανθρώπων.
Η Vodafone είναι η πρώτη εταιρεία κινητής επικοινωνίας στην Ελλάδα που, από το Μάρτιο του 2010, προσφέρει σε όλους τους επισκέπτες του ιστοτόπου της, την υπηρεσία «Φωνητικής Πλοήγησης». Συγκεκριμένα, η υπηρεσία παρέχει την εκφώνηση του περιεχομένου συγκεκριμένων σελίδων του ιστοτόπου της Vodafone και επιπλέον δίνει τη δυνατότητα περαιτέρω πλοήγησης (browsing) στον ιστότοπο, με τη βοήθεια κατάλληλων πλήκτρων.
Μέσω αυτών, ο χρήστης μπορεί, χωρίς να απαιτείται η χρήση του ποντικιού, να ακούσει, να πλοηγηθεί και να ακολουθήσει κάποιο σύνδεσμο (link) στα διαμορφωμένα μενού των σελίδων της Vodafone. Η «Φωνητική Πλοήγηση» απευθύνεται σε όλους τους επισκέπτες του ιστοτόπου της Vodafone, με έμφαση τα άτομα με προβλήματα όρασης, τους ηλικιωμένους, τα άτομα με δυσλεξία, αλλά και τα άτομα που δυσκολεύονται να χειριστούν ηλεκτρονικά μέσα λόγω κάποιας αναπηρίας.
Επιπλέον, από το 2005, η Vodafone, διαθέτει στην αγορά την πρωτοποριακή υπηρεσία «Vodafone Speaking Phone», για άτομα με προβλήματα όρασης και την υπηρεσία «Εξυπηρέτησης Κωφών Πελατών». Η υπηρεσία «Vodafone Speaking Phone», εκφωνεί στο χρήστη τις πληροφορίες που εμφανίζονται στην οθόνη του κινητού τηλεφώνου του, όπως γραπτά μηνύματα (SMS), κλήσεις, πληροφορίες τηλεφωνικού καταλόγου κ.ά., με τη χρήση τεχνολογίας «αληθινής φωνής» (Real Speak). Η ανάπτυξη της υπηρεσίας στηρίχθηκε στις ανάγκες των ατόμων με προβλήματα όρασης, ενώ η δοκιμαστική λειτουργία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Σύλλογο Τεχνολογικής Ανάπτυξης Τυφλών (ΣΤΑΤ).
Η υπηρεσία «Εξυπηρέτησης Κωφών Πελατών» δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες της να μπορούν να ζητήσουν κάποια διευκρίνιση σχετικά με τη χρήση του κινητού τους τηλεφώνου, να ζητήσουν πληροφορίες σχετικά με το λογαριασμό τους ή ακόμα και να εκφράσουν κάποιο παράπονο στο τμήμα εξυπηρέτησης πελατών μέσω γραπτού μηνύματος (SMS) στο 13830. Παράλληλα, το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών της Vodafone επικοινωνεί άμεσα με τους χρήστες της υπηρεσίας μέσω γραπτού μηνύματος.
Από το Μάιο του 2007, η Vodafone στηρίζει τον πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα διαδικτυακό τόπο πληροφόρησης και επικοινωνίας για άτομα με αναπηρία, www.blind.gr , ο οποίος αποτελεί δράση του Συλλόγου Τεχνολογικής Ανάπτυξης Τυφλών (ΣΤΑΤ). Το www.blind.gr προσφέρει χρήσιμες πληροφορίες σε θέματα πολιτικής, τεχνολογίας, πολιτισμού, αθλητισμού, αλλά και ανακοινώσεις σχετικών συλλόγων. Οι πληροφορίες που καταχωρούνται στο www.blind.gr είναι διαθέσιμες σε πραγματικό χρόνο και ταυτόχρονα, στο διαδίκτυο, στο κινητό τηλέφωνο, αλλά και στο σταθερό (210 5226600).

Μία μεγάλη οικογένεια με ίσες ευκαιρίες
ΕΥΓΕΝΙΑ ΛΙΑΝΟΥ, Υπεύθυνη Ανθρώπινου Δυναμικού COCO-MAT:
Το 1989, στα Πατήσια, εμφανίστηκε μια μικρή οικογενειακή εταιρεία λανσάροντας ένα νέο, πρωτοποριακό τύπο στρώματος, αμέταλλο, από 100% φυσικά υλικά και απόλυτα ανακυκλώσιμο. Η εταιρεία βαφτίστηκε COCO-MAT από τις λέξεις κοκοφοίνικας (coco fibre) και στρώμα (mattress).
Ήταν ζήτημα χρόνου η καθιέρωσή της στην αγορά του ύπνου και η ραγδαία ανάπτυξή της με μια μονάδα παραγωγής στην Ξάνθη. Το εργοστάσιο εκεί δεν ρυπαίνει το περιβάλλον, δεν έχει καμινάδα, δεν κάνει χρήση χημικών σε κανένα στάδιο επεξεργασίας, απαρνείται το πλαστικό.
Σήμερα σε όλη την Ελλάδα, την Ολλανδία, την Ισπανία, την Κύπρο, το Βέλγιο, τη Γερμανία, τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Σαουδική Αραβία και την Κίνα οι πελάτες δοκιμάζουν τα προϊόντα COCO-MAT, όλα κατασκευασμένα από ανακυκλώσιμα υλικά, όπως το ξύλο, το βαμβάκι, ο κοκοφοίνικας, το φυσικό καουτσούκ, το μαλλί, το λινάρι, τα φύκια, η αλογότριχα.
Από την αρχή της λειτουργίας της, η εταιρεία εφαρμόζει τέτοια πολιτική διαχείρισης ως προς τον ανθρώπινο παράγοντα, ώστε προσφέρει ίσες ευκαιρίες σε όλους τους εργαζομένους της. Οι πολιτισμικές και γλωσσικές διαφορές είναι αξιοσημείωτες στο περιβάλλον της εταιρείας, καθώς περισσότερο από το 46% του προσωπικού αποτελείται από πρόσφυγες. Είναι σημαντικό επίσης να σημειωθεί ότι, η COCO-MAT παρέχει ίσες ευκαιρίες και σε άτομα με «ειδικά προσόντα» (που χαρακτηρίζονται από άλλους ως «άτομα με ειδικές ανάγκες»).

Με ειδικά προσόντα το 10%
Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι το 10% περίπου των εργαζόμενων είναι ΑΜΕΠ. Η COCO-MAT από την αρχή τους έδειξε εμπιστοσύνη και τους ανέθεσε σημαντικές ευθύνες. Αυτή την στιγμή ένα μεγάλο μέρος των ατόμων αυτών έχει καταφέρει να ελιχθεί σε πολύ υψηλές θέσεις.
Η COCO-MAT αναγνωρίζει τη διαφορετικότητα των ανθρώπων, γι’ αυτό δε χρησιμοποιεί στεγανά κριτήρια για την πρόσληψη νέων εργαζομένων. Αυτό που κυρίως εξετάζει είναι το ήθος, η προσωπικότητα, η ενεργητικότητα, η περιβαλλοντική ευαισθησία και η συνέπεια του υποψήφιου εργαζόμενου, χωρίς, βέβαια, να παραβλέπει τα τυπικά προσόντα κάθε υποψήφιου.
Για την εταιρεία οι εργαζόμενοι αποτελούν τη μεγαλύτερη επένδυση. Για το λόγο αυτό δεν προσλαμβάνει άτομα για περιορισμένο χρόνο, αλλά επιδιώκει μόνιμες συνεργασίες.
Εξάλλου, μέσα από τη συνεχή εκπαίδευση και κατάρτιση εξασφαλίζει σε όλους τους εργαζομένους τη δυνατότητα να ανταποκριθούν στις μελλοντικές απαιτήσεις ενός έντονα ανταγωνιστικού πεδίου.
Η COCO-MAT λειτουργεί σαν μια μεγάλη οικογένεια, δίνοντας στο προσωπικό την ευκαιρία να εμπλακεί στη λήψη αποφάσεων στρατηγικής σημασίας για την εταιρεία, όπου η διαφορετικότητα και η ελευθερία έκφρασης χρησιμοποιούνται ως κινητήριοι μοχλοί ανάπτυξης.
Κατά τα 19 χρόνια λειτουργίας της, η εταιρεία έχει κερδίσει σημαντικά βραβεία όπως το 1ο βραβείο στον Ευρωπαϊκό διαγωνισμό ποιότητας του EFQM και το Εθνικό Βραβείο Επιχειρηματικής Αρίστευσης από το υπουργείο Ανάπτυξης.
ΣΟΦΙΑ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝ. ΕΥΘΥΝΗ

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια