Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ►

Oργιάζουν τα κυκλώματα τοκογλυφία​ς

Δανειολήπτες σε απόγνωση πέφτουν στα χέρια αδίστακτων δανειστών που τους δίνουν τη χαριστική βολή.
Μία από τις πολλές «παρενέργειες» που η οικονομική κρίση προκαλεί στη ζωή των πολιτών αυτής της χώρας είναι και το λεγόμενο credit crunch, δηλαδή η δυστοκία των τραπεζών να.........

δανείσουν στους πελάτες τους.
Η στρόφιγγα των δανείων έχει κλείσει σε πολύ μεγάλο βαθμό, με αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός ανθρώπων που χρειάζεται ρευστό –είτε για να καλύψει ληξιπρόθεσμες οφειλές του είτε για άλλες ανάγκες– να υποχρεούται να προσφεύγει σε κυκλώματα τοκογλυφίας, τα οποία μπορεί να προσφέρουν στιγμιαία ανακούφιση στα οικονομικά του προβλήματα, αλλά στη συνέχεια ρουφούν το αίμα του δανειολήπτη που θα πέσει στα χέρια τους.

Το τελευταίο διάστημα έχει καταγραφεί σημαντική αύξηση επιχειρηματιών που έδωσαν τέλος στη ζωή τους προκειμένου να απαλλαγούν από την «ασφυξία» που τους προκαλούσαν οι τοκογλύφοι. Μιλώντας στην «F.S.», ο πρόεδρος του Συλλόγου Προστασίας Δανειοληπτών Θ. Θανόπουλος δήλωσε ότι ο σύλλογος δέχεται σχεδόν καθημερινά καταγγελίες από ανθρώπους που, υπό την πίεση ληξιπρόθεσμων οφειλών, κατέφυγαν σε τοκογλύφους και κατέληξαν να καλούνται να πληρώσουν εξωφρενικά επιτόκια ακόμα και για δανεισμό μικρών ποσών.

Μια ακόμα πιο εμπεριστατωμένη έρευνα για τα κυκλώματα τοκογλύφων που δρουν στην Ελλάδα πραγματοποίησε και ο Συνήγορος του Καταναλωτή, η οποία περιγράφει με λεπτομέρειες τον τρόπο με τον οποίο τα κυκλώματα αυτά θυματοποιούν πιεσμένους καταναλωτές, οδηγώντας τους στην απόγνωση. Όπως δήλωσε στην «F.S.» ο αναπληρωτής Συνήγορος του Καταναλωτή Δ. Μάρκου, ύστερα από αυτεπάγγελτη έρευνα που η Αρχή πραγματοποίησε και η οποία ενισχύθηκε και με καταγγελίες πολιτών, «εντοπίσαμε κάποια καταστήματα, όπως και υποκατάστημα τράπεζας, που ενδέχεται να συνεργάζεται σε επίπεδο υπαλλήλων με τα καταστήματα αυτά.

Τα στοιχεία που έχουμε συγκεντρώσει βρίσκονται ήδη στα χέρια της Δικαιοσύνης και του ΣΔΟΕ και η έρευνα συνεχίζεται». Κατά τον κ. Μάρκου, «το κύκλωμα αυτό είναι πανελλαδικής εμβέλειας και δρα παντού με τον ίδιο τρόπο: αν κάποιος προσφύγει για δανεισμό στο κύκλωμα, η πρώτη ερώτηση που του γίνεται είναι αν διαθέτει πιστωτική κάρτα, ακόμα και με εξαντλημένο πιστωτικό όριο ή και ληξιπρόθεσμη, αλλά δεν έχει γίνει καταγγελία της σύμβασης και ακύρωσή της».

Πιο βαθιά στο πηγάδι
Όπως τόνισε ο αναπληρωτής Συνήγορος του Καταναλωτή, «αφ’ ης στιγμής διαπιστωθεί ότι υπάρχει η πιστωτική κάρτα, τότε δίνεται ραντεβού σε εξωτερικό χώρο ή οι άνθρωποι του κυκλώματος επισκέπτονται τον αιτούντα το δάνειο στο σπίτι του, παίρνουν την κάρτα και πηγαίνουν μαζί σε κάποιο κατάστημα τράπεζας, όπου και ελέγχουν αν η κάρτα έχει υπόλοιπο και αν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες δόσεις.

Ο δανειστής τις καταβάλλει από την τσέπη του για να την ξεμπλοκάρει και παράλληλα αυξάνει το πιστωτικό της όριο, σε συνεννόηση με υπαλλήλους της τράπεζας. Στη συνέχεια, δανειστής και δανειζόμενος πηγαίνουν σε κάποιο κατάστημα, συνήθως ηλεκτρικών ή ηλεκτρονικών ειδών, δηλαδή ειδών υψηλής αξίας και εύκολης μεταπώλησης, και πραγματοποιούν κάποιες αγορές ή, κυρίως, παίρνουν δωροεπιταγές, αξίας σχεδόν διπλάσιας από το ποσό που δανείζεται στον ενδιαφερόμενο».

Ο κ. Μάρκου επισήμανε ότι «κατ’ αυτό τον τρόπο, για τους δανειστές η διαδικασία δεν έχει κανένα ρίσκο, ενώ ο δανειζόμενος το μόνο που καταφέρνει είναι να μετατοπίσει το πρόβλημά του, οξύνοντάς το παράλληλα, καθώς πλέον βρίσκεται υπόχρεος δόσεων για πολύ μεγαλύτερο ποσό από αυτό που δανείστηκε. Και το θέμα δεν σταματά εδώ. Για παράδειγμα, αν μια κάρτα χρεωθεί τώρα με το ποσό των 10.000 ευρώ και ο δανειζόμενος λάβει 5.000, το συνολικό ποσό θα συνεχίσει να αυξάνεται όσο θα έρχονται οι δόσεις».

Ο κ. Μάρκου τόνισε ότι «δεδομένου ότι παρατηρούνται αδυναμίες ρευστότητας, οιοσδήποτε χρειάζεται άμεσα μετρητά, εν γνώσει του, καταφεύγει σε αυτά τα γραφεία εξυπηρέτησης δανειακών υποθέσεων, όπως ονομάζονται. Προφανώς, τα γραφεία αυτά δεν είναι νόμιμο να λειτουργούν σε αυτό το καθεστώς. Υπάρχουν άλλα, νόμιμα γραφεία, που λειτουργούν είτε ως ενεχυροδανειστήρια είτε ως γραφεία διαμεσολαβητών, τα οποία λειτουργούν με την άδεια της Τράπεζας της Ελλάδος».

Από τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει ο Συνήγορος του Καταναλωτή, εκτιμάται ότι ο αριθμός των ανθρώπων που καταφεύγει σε τοκογλύφους αυξάνεται καθημερινά. «Όσο δυσμολεύει η οικονομική κατάσταση και η έλλειψη ρευστού, τόσο περισσότεροι άνθρωποι καταφεύγουν σε τέτοια γραφεία» είπε ο κ. Μάρκου.

Όσον αφορά, δε, τις λύσεις του προβλήματος, υποστήριξε ότι «κατ’ αρχάς οιοσδήποτε αντιμετωπίζει πρόβλημα ρευστότητας θα πρέπει να κατανοήσει ότι καταφεύγοντας σε αυτά τα γραφεία δεν λύνει το πρόβλημά του, αλλά απλώς το μετατοπίζει χρονικά και το κάνει πολύ πιο σοβαρό. Από την άλλη, δυστυχώς, η ανάγκη είναι κακός σύμβουλος».
www.freesunday.gr

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια