Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ►

Αυτή είναι η βραβευμένη Bigelow

"Το γεγονός ότι υπάρχει καχυποψία απέναντι στις γυναίκες σκηνοθέτιδες δεν είναι για μένα εμπόδιο, για δυο λόγους: δεν μπορώ να αλλάξω το φύλο μου και αρνούμαι να σταματήσω να δημιουργώ ταινίες"
(Kathryn Bigelow, 1990)

Αν έπρεπε να θυμόμαστε ένα πρόσωπο από τα φετινά Όσκαρ, τότε θα ήταν χωρίς δεύτερη σκέψη η Kathryn Bigelow.
Η Bigelow έγινε η πρώτη γυναίκα που βραβεύεται με Όσκαρ Σκηνοθεσίας, με την Barbra Streisand να δηλώνει κατά την απονομή: "Λοιπόν, ήρθε η ώρα"
Η ίδια η Bigelow δήλωνε συγκινημένη: "Θέλω να αφιερώσω το Οσκαρ στις γυναίκες και τους άντρες στρατιωτικούς που ρισκάρουν τις ζωές τους καθημερινά στο Ιράκ και το Αφγανιστάν και όλον τον κόσμο και εύχομαι να γυρίσουν ζωντανοί"
Σύμφωνα με το Κέντρο Μελέτης για τις Γυναίκες στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο του πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο, μόλις το 7% των 250 ταινιών που γυρίστηκαν το 2009 στις ΗΠΑ και τον Καναδά γυρίστηκαν από γυναίκες.
Μάλιστα, η Bigelow ήταν μόλις η τέταρτη γυναίκα που ήταν υποψήφια για Όσκαρ Σκηνοθεσίας, κάτι που αποδεικνύει πως ο χώρος δεν έχει πάψει να είναι ανδροκρατούμενος.
Πολλοί κριτικοί υποστηρίζουν πως η Bigelow έχει στις ταινίες της μια "αντρική ταυτότητα".
Άλλοι πάλι την χαρακτηρίζουν ως μια "φεμινίστρια σκηνοθέτιδα"
Ό,τι και να της προσάψει κανείς, το σίγουρο είναι πως δεν επιδίωξε ποτέ να τραβήξει τα φλας της δημοσιότητας πάνω της.
Έχοντας μικρή παραγωγή ταινιών μέχρι τώρα και αποφεύγοντας κατα κόρον τα μεγάλα στούντιο, ώστε να έχει την ελευθερία της δημιουργίας, ήταν γνωστή για τον αντικομφορμισμό της.
Κι αυτός ο αντικομφορμισμός δεν κρυβόταν και στις ταινίες της.
Επιλέγοντας να κινηθεί στις ταινίες δράσης, έμπαινε σε έναν καθαρά "αντρικό χώρο", προσπαθώντας να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να φανεί η οπτική της.

Κατηγορήθηκε για την υπερβολική χρήση πυροβολισμών και εκρήξεων στις ταινίες της, κάτι που επλήφθηκε σαν μια προσπάθεια να τραβήξει τους πιτσιρικάδες.
Στην πραγματικότητα όπως δήλωνε και η ίδια, δεν επιδίωκε τίποτα άλλο απ'το να παρουσιάσει την πολεμικότητα των αντρών, τον τρόπο που εξωτερικεύουν τα ηγετικά στοιχεία τους, τον τρόπο που επικοινωνούν με τους άλλους, αλλά και τον εαυτό τους.
Και κάπου εδω έρχεται το "Hurt Locker". Μια ριψοκίνδυνη ταινία για το Ιράκ, η οποία γυρίστηκε στην Ιορδανία, κοντά στα ιρακινά σύνορα, υπό ακραίες συνθήκες.
Αν και ανάλογες ταινίες δεν έχουν πάντα ιδιαίτερη απήχηση, η συγκεκριμένη κατάφερε να φτάσει τις εισπράξεις στα 21 εκατομμύρια δολάρια, κυρίως λόγω της εστίασης της Bigelow στους αμερικανικούς στρατιώτες και όχι στον πόλεμο.
Δεν είναι πάντα εύκολο να δημιουργήσεις μια πολεμική ταινία σε μια έντοντα πολιτικοποιημένη περίοδο και ειδικά όταν σχετίζεται με την Αμερική.
Τελικά η χρυσή τομή πολιτικοποίησης και ηρωισμού ήταν που έφερε το Όσκαρ, αλλά και τις καλές εντυπώσεις του κοινού.
Όπως δήλωσε η ίδια για την ταινία της, δεν είχε σκοπό να φτιάξει ένα ντοκιμαντέρ για τον πόλεμο, αλλά να φωτίσει μια περιοχή που δεν απασχόλησε ιδιαίτερα τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης.
Προσπάθησε όσο μπορούσε να είναι κοντά στην πραγματικότητα το σενάριο, για αυτό και ζήτησε τη βοήθεια του πολεμικού ανταποκριτή, Chris Hedges.

Δεν ξέρουμε αν το "Hurt Locker" θα μείνει στο Πάνθεον του αμερικανικού κινηματογράφου, αλλά ξέρουμε πως η Bugelow άνοιξε τον δρόμο στις σκηνοθέτιδες που ονειρεύονται την μεγάλη επιβράβευση των προσπαθειών τους με ένα αγαλματίδιο.
Όπως είχε δηλώσει άλλωστε και η ίδια στο Rolling Stone: "οι εμπειρίες μου δείχνουν στις νέες σκηνοθέτιδες ότι με επιμονή και λίγη τύχη, αυτό που θεωρείται απίθανο μπορεί να συμβεί".
Πληροφορίες για την Kathryn Bigelow
- Γεννήθηκε το 1951 στην Καλιφόρνια. Ασχολήθηκε με την ζωγραφική, μέχρι που αποφάσισε να στραφεί στον κινηματογράφο, σπουδάζοντας στο Πανεπιστήμιο της Κολούμπια.
- Η πρώτη της ταινία ήταν το "The Set-up" του 1978, μια 20λεπτη ταινία για την καταστροφική βία.
- Πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία το "The Loveless", το οποίο γυρίστηκε το 1982.
- Η μεγάλη επιτυχία ήρθε το 1991 με το "Point Break" και πρωταγωνιστή τον Keanu Reeves.
- Ήταν παντρεμένη με τον James Cameron από το 1989 μέχρι το 1991, διατηρώντας καλές σχέσεις μαζί του μέχρι τώρα. Γύρισαν μαζί το "Strange Days" το 1995, ενώ φέτος ήταν και οι δυο προτεινόμενοι για Όσκαρ Σκηνοθεσίας. Όπως δήλωσε ο ίδιος ο Cameron για την Bigelow: "Είμαιπολύ περήφανος που ξεπέρασε τους άντρες. Έχει περισσότερες τεχνικές γνώσεις και ικανότητες από πολλούς άντρες συναδέλφους της".
Τερέζα Λίτσα

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια