Πώς να διώξετε τους εφιάλτες

Οι εφιάλτες, όπως και τα όνειρα, μας «επισκέπτονται» κατά τη διάρκεια του REM (Rapid Eye Movement) ύπνου.

REM είναι το στάδιο του ύπνου κατά το οποίο τα μάτια μας κινούνται γρήγορα.
Σύμφωνα με έρευνες, περίπου το 5-10% του πληθυσμού βλέπει άσχημα όνειρα τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.

Ποια είναι, όμως, η πηγή ενός εφιάλτη;
Το να βρει κανείς την αιτία για την οποία ξυπνά κάθε βράδυ παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο κατά πόσο μπορεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.
Υπ’ αριθμόν ένα «σύμμαχος» του εφιάλτη είναι το άγχος. Όλοι λίγο πολύ αντιμετωπίζουμε καταστάσεις που γεννούν στρες στην καθημερινότητά μας και γι’ αυτό άλλωστε δεν υπάρχει και άνθρωπος που να μην έχει δει εφιάλτη έστω και μία φορά στη ζωή του.
Ο Ernest Hartmann, ψυχίατρος και γνωστός για την εξειδικευμένη μελέτη του σχετικά με τα όνειρα, πιστεύει πως οι εφιάλτες απλώς μεταφράζουν τους φόβους μας ή άλλα δυσάρεστα συναισθήματα σε δραματοποιημένο πλαίσιο. Κάποια δυσάρεστη εμπειρία του παρελθόντος (μία κλοπή, ένας βιασμός κ.λπ.) «στοιχειώνουν» τον άνθρωπο που τη βίωσε και μεταφέρονται στον ύπνο του.
Επίσης, σωματικοί και οργανικοί παράγοντες μπορεί να κρύβονται πίσω από τις εφιαλτικές εικόνες. Μια φαρμακευτική αγωγή, για παράδειγμα, μπορεί να περιέχει ουσίες που προκαλούν τέτοιες παρενέργειες. Η κατάχρηση αλκοόλ και τα αντικαταθλιπτικά ανήκουν επίσης στους υπαίτιους.
Ακόμη όμως και ο τρόπος που κοιμόμαστε επηρεάζει το «οπτικό περιεχόμενο» του REM ύπνου μας. Αν πιέζετε το πρόσωπό σας στο μαξιλάρι, είναι πολύ πιθανόν να δείτε τον κλασικό εφιάλτη του πνιγμού.

Μπορούν να αντιμετωπιστούν οι εφιάλτες;
Αν πρόκειται για τους συνηθισμένους περιστασιακούς εφιάλτες που όλοι βλέπουμε, μάλλον πρέπει να αναζητήσουμε την αιτία στο καθημερινό άγχος.
Ωστόσο, η Διεθνής Ένωση για τη Μελέτη των ονείρων μάς πληροφορεί πως, σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει, το 50% όσων βλέπουν συχνά εφιάλτες δεν το θεωρεί πρόβλημα και δηλώνει ότι τους βρίσκει «συναρπαστικούς» ή «αποτέλεσμα του δημιουργικού μυαλού του».
Πρόβλημα υπάρχει για όσους έχουν χάσει κυριολεκτικά τον ύπνο τους και δεν τολμούν να κλείσουν τα μάτια τους, για να μην επιστρέψει εκείνος ο εφιάλτης που δεν αντέχουν να βλέπουν. Το σημαντικό σε αυτή την περίπτωση είναι να βρεθεί η πηγή του εφιάλτη. Εφόσον με μια ερώτηση στον γιατρό αποκλειστεί η πιθανότητα το πρόβλημα να οφείλεται σε φάρμακα και, αφού ελαττωθεί η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, απομένει το άτομο να ψάξει τα ψυχολογικά αίτια.
Πάντως, η Διεθνής Ένωση για την Μελέτη των ονείρων προτείνει μια μέθοδο «αποευαισθητοποίησης» η οποία ξεκινά με την αντιμετώπιση του εφιάλτη, αφού πρώτα αποβληθεί το έντονο στρες. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την καταγραφή του εφιάλτη σε χαρτί ή με την περιγραφή του σε κάποιον φίλο.
Στη συνέχεια, αποκωδικοποιείτε το όνειρο και το πλάθετε στη φαντασία σας με το happy end που εσείς επιθυμείτε. Παίζετε «σαν ταινία» τη βελτιωμένη εκδοχή του εφιάλτη στο μυαλό σας, πριν κοιμηθείτε και επαναλαμβάνετε τη διαδικασία για αρκετές ημέρες, μέχρι τελικά ο εφιάλτης να υποχωρήσει.

Τips για «όνειρα γλυκά»
- Όταν ξυπνήσετε αγχωμένοι εξαιτίας ενός εφιάλτη, ετοιμάστε ένα χαλαρωτικό χαμομήλι, το οποίο θα σας βοηθήσει να ξανακοιμηθείτε ήρεμοι.
- Το να κοιμάστε αγκαλιά με ένα μαξιλάρι ή ένα λούτρινο ζωάκι μπορεί να βοηθήσει. Οι ειδικοί λένε πως και μόνο στην ιδέα ότι κάτι σας προστατεύει, οι εφιάλτες μπορούν να υποχωρήσουν.
- Για τα μικρά παιδιά, οι εφιάλτες αποτελούν συχνό φαινόμενο και οφείλονται στη δυσκολία να αντιμετωπίσουν τα πρώτα πραγματικά άγχη της παιδικής ηλικίας. Αυτό που πρέπει να κάνουν οι γονείς είναι να καθησυχάσουν το παιδί τους και να είναι όσο πιο ψύχραιμοι μπορούν, για να του μεταφέρουν την ηρεμία και το αίσθημα ασφάλειας, κάθε φορά που ξυπνά τρομαγμένο.
- Μπορείτε να βελτιώσετε τις συνήθειες του ύπνου σας. Το να κοιμάστε φυσιολογικές και σταθερές ώρες μπορεί να βοηθήσει περισσότερο από όσο νομίζετε.

Related Posts