Saul Bass

Ο άνθρωπος πίσω από την αφίσα της «Λάμψης» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη στις 8 Μαΐου του 1920 κι έφυγε από τη ζωή στις 25 Απριλίου 1996.
Ο Σολ Μπας  ήταν κατά πολλούς ο μεγαλύτερος σχεδιαστής που γνώρισε το Χόλυγουντ, όπως επίσης και ο άνθρωπος πίσω από την αφίσα της «Λάμψης», της ταινίας η οποία χάρισε στον Στάνλεϊ Κιούμπρικ το Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας.
Πριν από τον Σολ Μπας, οι τίτλοι αρχής των ταινιών ήταν απλώς βαρετές λίστες με τα ονόματα των συντελεστών, οι οποίες με την παρέμβασή του μετατράπηκαν σε «εμβληματικές εικόνες, άμεσα αναγνωρίσιμες και σχετικές με την ταινία», όπως εύστοχα έχει αναφέρει ο Μάρτιν Σκορσέζε.
Ο αμερικανός δημιουργός γεννήθηκε στις 8 Μαΐου του 1920 στο Μπρονξ της Νέας Υόρκης από γονείς εβραϊκής καταγωγής, που είχαν μεταναστεύσει στις Ηνωμένες Πολιτείες από την Ανατολική Ευρώπη. Μετά την αποφοίτησή του από το Λύκειο σπούδασε γραφικές τέχνες στο Κολέγιο του Μπρούκλιν. Την δεκαετία του ’40  μετακόμισε στο Λος Άντζελες και άρχισε να δουλεύει στην διαφήμιση κινηματογραφικών ταινιών. Το 1954 σχεδίασε την αφίσα της ταινίας του  Ότο Πρέμιγκερ «Carmen Jones», εντυπωσιάζοντας τον σκηνοθέτη της για την δουλειά του, με αποτέλεσμα αυτός να του αναθέσει τον σχεδιασμό και των τίτλων έναρξης της ταινίας. Την επόμενη χρονιά, όταν οι μπομπίνες για την ταινία του Πρέμιγκερ, «The Man with the Golden Arm», έφθαναν στις αμερικανικές αίθουσες, υπήρχε πάνω τους ένα αυτοκόλλητο που έγραφε: «Μηχανικοί προβολής, τραβήξτε την αυλαία πριν από τους τίτλους», επειδή ως τότε η αυλαία άνοιγε μετά τους τίτλους, καθώς ήταν τόσο βαρετοί που κανείς δεν ενδιαφερόταν να τους δει.
Συνεργασίες με σπουδαία ονόματα της 7ης τέχνης
Από τότε ξεκίνησε μια σπουδαία καριέρα για τον Μπας σε πολλά πεδία της γραφιστικής τέχνης. Συνεργάστηκε με σπουδαία ονόματα της 7ης τέχνης, όπως τους  Άλφρεντ Χίτσκοκ («Στην σκιά των τεσσάρων γιγάντων», «O Δεσμώτης του Ιλίγγου», «Ψυχώ»), Μπίλι Γουάιλντερ («Επτά χρόνια φαγούρα»), Στάνλεϊ Κιούμπρικ («Σπάρτακος», «Λάμψη»), Μάρτιν Σκορσέζε («Τα καλά παιδιά», «Το Ακρωτήριο του Φόβου», «Τα Χρόνια της Αθωότητας», «Καζίνο») και φυσικά τον Ότο Πρέμιγκερ («Ο ΄Ανθρωπος με το Χρυσό Χέρι», «Ανατομία ενός εγκλήματος», «Καλημέρα θλίψη»), τον πρώτο άνθρωπο που πίστεψε το έργο του. Σχεδίασε και μερικά από τα πιο γνωστά εταιρικά λογότυπα, όπως της AT&T, της Minolta, της Warner και της Quaker Oats Company. Ο Μπας συμμετείχε ως «οπτικός σύμβουλος» στον σχεδιασμό σκηνών σε ταινίες που άφησαν εποχή, όπως ο «Σπάρτακος» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ και το «Ψυχώ» του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Μάλιστα στο «Ψυχώ», ο Μπας διεκδίκησε την σκηνοθεσία της περίφημης σκηνής του μπάνιου, αν και πολλοί από τους συντελεστές της ταινίας το αμφισβήτησαν. Οι ιστορικοί του κινηματογράφου, του αναγνωρίζουν την καθοριστική συμβολή του στον σχεδιασμό της συγκεκριμένης σκηνής και την επιρροή που άσκησε στον Χίτσκοκ.
Όσκαρ για καλύτερο ντοκιμαντέρ
Ο Μπας σκηνοθέτησε μια μόνο ταινία μυθοπλασίας, ένα φιλμ επιστημονικής φαντασίας με τίτλο «Phase IV», παραγωγής 1974. Σκηνοθέτησε επίσης ταινίες ντοκιμαντέρ μαζί με την σύζυγό του Ιλέιν, μία από τις οποίες  με τίτλο «Why man creates» («Γιατί ο άνθρωπος δημιουργεί»), σχετικά με τη φύση της ανθρώπινης δημιουργίας, κέρδισε το 1968 το Όσκαρ  καλύτερου ντοκιμαντέρ. Ο Σολ Μπας έφυγε από τη ζωή στις 25 Απριλίου 1996 στο Λος Άντζελες, σε ηλικία 75 ετών.

Related Posts