Τα Στάδια του Πένθους

Κάθε απώλεια στην ζωή μας είναι ένα μεγάλο σοκ και ένα γεγονός δύσκολα διαχειρίσιμο για τον καθένα μας. Η απώλεια αγαπημένων προσώπων, είτε έρχεται ξαφνικά είτε όχι, ποτέ δεν θα μπορέσει να μας βρει προετοιμασμένους.
Αυτό που εμείς μπορούμε να κάνουμε, είναι να ενημερωθούμε για το τι είναι πένθος, ποια είναι τα στάδιά του και πως μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε. Με τον τρόπο αυτό, θα γνωρίζουμε τι μας συμβαίνει, θα συνειδητοποιήσουμε ότι ό,τι νιώθουμε και σκεφτόμαστε είναι φυσιολογικό αλλά κυρίως ότι όλο αυτό έχει ένα τέλος.
Το πένθος είναι μία μακροχρόνια και συναισθηματικά επώδυνη διαδικασία, όπου δηλώνει ουσιαστικά τον χρόνο που χρειαζόμαστε για να αποδεχτούμε τον θάνατο.
*Εδώ να τονίσουμε, ότι απώλεια δεν θεωρείται μόνο ο θάνατος κάποιου ανθρώπου αλλά και ο χωρισμός – διαζύγιο.
Τα στάδια του πένθους είναι 5, κατά την ψυχίατρο Elisabeth Kübler-Ross:
Άρνηση: Είναι το πρώτο στάδιο, όπου δεν μπορούμε να αποδεχτούμε το γεγονός της απώλειας και με τον τρόπο αυτό επεξεργαζόμαστε όσο πιο λίγες πληροφορίες γίνεται για να προστατέψουμε τον εαυτό μας.
Θυμός: Είναι το δεύτερο στάδιο, όπου κυριαρχούν συναισθήματα θυμού, για την απώλεια, για την κατάσταση αυτή που βιώνουμε, για κάθε τι που θεωρούμε ότι φταίει. Ακόμα, στρεφόμαστε εναντίον του εαυτού μας, του Θεού ή οποιουδήποτε άλλου θεωρούμε πως ευθύνεται.
Διαπραγμάτευση:  Το τρίτο στάδιο, είναι το στάδιο της διαπραγμάτευσης. Το στάδιο όπου προσπαθούμε να βρούμε τρόπους ή συμπεριφορές που θα μπορούσαμε να είχαμε αλλάξει ώστε να μη συμβεί η απώλεια ή ο χωρισμός. Σ’ αυτό το στάδιο, συνήθως γεμίζουμε ενοχές για τα πράγματα που δεν κάναμε ή δεν είπαμε.
Κατάθλιψη: Το τέταρτο στάδιο, είναι η κατάθλιψη. Εδώ έχουμε συνειδητοποιήσει το τι έχει συμβεί και μας κατακλύζει το συναίσθημα της λύπης, ενώ αποσυρόμαστε από αγαπημένες δραστηριότητες ή φίλους για να μπορέσουμε να διαχειριστούμε την απώλεια και να πενθήσουμε.
Αποδοχή: Το τελευταίο στάδιο του πένθους είναι η αποδοχή. Στο στάδιο αυτό έχουμε αποδεχτεί την απώλεια ή τον χωρισμό και αρχίζουμε να μαθαίνουμε να ζούμε χωρίς αυτό. Συνεχίζουμε την ζωή μας με τα νέα δεδομένα. Στο στάδιο της αποδοχής, υπάρχει η πιθανότητα να νιώσουμε ενοχές γιατί παρά την απώλεια εμείς συνεχίζουμε να απολαμβάνουμε την ζωή. Αυτή όμως είναι μία λανθασμένη σκέψη, καθώς δεν μπορούμε να αλλάξουμε τα γεγονότα αλλά ούτε και το παρελθόν. Μπορούμε όμως να συνεχίσουμε να ζούμε και να κρατάμε ζωντανή την μνήμη των ανθρώπων που χάθηκαν και να προσπαθούμε καθημερινά να γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι.

Τα στάδια του πένθους διαρκούν από 6 έως 12 μήνες.
Η δική μου συμβουλή, εάν μπορώ να σας την δώσω, είναι να αφεθείτε στα συναισθήματά σας, να μη διστάσετε να κλάψετε και να θρηνήσετε και να μιλήσετε σε όποιον εσείς εμπιστεύεστε.  Η λύτρωση είναι πιο κοντά απ’ όσο νομίζετε.
Νικολέττα Σεφέρου

Related Posts