Βιντεοπαιχνίδια για θεραπεία της σκλήρυνσης κατά πλάκας

Aν και η ψυχαγωγία είναι το κίνητρο για τα βιντεοπαιχνίδια αποδεικνύεται ιατρικά ότι η μεθοδική χρήση τους μπορεί να βελτιώσει τη ζωή ασθενών με σκλήρυνση κατά πλάκας προκαλώντας αναζωογόνηση ζωτικών λειτουργιών του εγκεφάλου.
Ερευνητές με επικεφαλής την Laura De Giglio, από το τομέα Νευρολογίας και Ψυχιατρικής του πανεπιστημίου Sapienza στην Ρώμη μελέτησαν τα αποτελέσματα που έχει στον εγκέφαλο ασθενών που υποφέρουν από την σκλήρυνση κατά πλάκας πρόγραμμα γνωστικής αποκατάστασης που βασίζεται σε ειδικά για την περίπτωση βιντεοπαιχνίδια.

Όπως αποδείχθηκε ύστερα από συστηματική έρευνα τα αποτελέσματα για την ουσιαστική βελτίωση των επιδόσεων ήταν ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά.
Η σκλήρυνση κατά πλάκας είναι ασθένεια του κεντρικού νευρικού συστήματος και λειτουργεί εκφυλιστικά. Στα συμπτώματα της περιλαμβάνονται αδυναμία, μυική δυσκαμψία και δυσκολία στην σκέψη. Σύμφωνα με εκτιμήσεις τουλάχιστον 2,5 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως υποφέρουν από αυτή την ασθένεια.
Όπως αναφέρεται καταστροφή στο μεσαίο τμήμα του εγκεφάλου που λειτουργεί ως ένας κόμβος πληροφοριών καθώς και στις συνδέσεις του με άλλες περιοχές παίζει σημαντικό ρόλο στην γνωστική δυσλειτουργία που βιώνουν οι ασθενείς.

Βιντεοπαιχνίδια της Nintendo 
Για τις ανάγκες της μελέτης χρησιμοποίησαν μια συλλογή από βιντεοπαιχνίδια της εταιρίας Nintendo με την ονομασία Dr. Kawashima's Brain Training για τις παιχνιδομηχανές DS και 3DS και βασίζονται στην εργασία του γνωστού για τις σχετικές εργασίες του Ιαπωνία νευροεπιστήμονα Ryuta Kawashima και αναπτύχθηκαν από την Nintendo.

Στόχος τους είναι να διατηρούν τον ανθρώπινο εγκέφαλο σε καλή φόρμα με μικρής διάρκειας καθημερινές εξασκήσεις στην παιχνιδομηχανή.
Ο Kawashima αρχικά ανέπτυξε μια συσκευή με την ονομασία Brain Trainer προκειμένου να μετρήσει τις δυνατότητες του εγκεφάλου στην απομνημόνευση εφαρμογή που σταδιακά κατέληξε σε μια σειρά από βιντεοπαιχνίδια εξειδικευμένης χρήσης.

Σε γενικές γραμμές το παιχνίδι More Brain Training παρέχει μια σειρά από άπλες καθημερινές ασκήσεις που διεγείρουν τον εγκέφαλο.
Πριν αρχίσει το παιχνίδι ο παίκτης πρέπει να κάνει ένα έλεγχο της ηλικίας που έχει ο εγκέφαλος του προκειμένου να διαπιστωθεί η δυνατότητα του να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του παιχνιδιού. Η κλίμακα βαθμονόμησης εκτείνεται από το 20 έως το 80 και αντιστοιχεί σε ηλικία.

Αφού δηλώσει την ηλικία του παίζει μια σειρά από σύντομα παιχνίδια για να βελτιώσει τις επιδόσεις του εγκεφάλου του και ύστερα επαναλαμβάνει την διαδικασία αξιολόγησης βάσει των νέων δεδομένων.
Αμέσως μετά την κυκλοφορία τους τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ιαπωνία τα ολοκληρωμένα πλέον βιντεοπαιχνίδια προκάλεσαν μεγάλο ενδιαφέρον και κατέλαβαν πολύ υψηλή θέση στην κατηγορία των πωλήσεων.

Είναι ενδιαφέρον ότι τα προγράμματα αυτά εκπαιδεύουν τον εγκέφαλο χρησιμοποιώντας παζλ, απομνημονευόμενες λέξεις καθώς και άλλες διανοητικές προκλήσεις.
Γενικεύοντας θα έλεγε κανείς που ανήκουν στην κατηγορίας της ευρύτερης εξάσκησης που πρέπει να κάνει ο εγκέφαλος απασχολούμενος συστηματικά σε διάφορα αντικείμενα ενδιαφέροντος όπως το συστηματικό διάβασμα, τα σταυρόλεξα καθως και ότι απαιτεί συστηματική πνευματική εργασία.

Ενθαρρυντικά αποτελέσματα
Για τις ανάγκες της μελέτης επελέγησαν 24 ασθενείς με σκλήρυνση κατά πλάκας. Με τυχαία σειρά δόθηκαν σε 12 από αυτούς τα παιχνίδια προκειμένου να συμμετάσχουν σε πρόγραμμα αποκατάστασης στο σπίτι τους με 30λεπτη ημερήσια εξάσκηση επί πέντε ημέρες την εβδομάδα. Οι υπόλοιποι δώδεκα έμειναν αδρανείς για να χρησιμοποιηθούν ως βάση αναφοράς.

Με τη χρήση μαγνητικής τομογραφίας και άλλων ειδικών διαδικασιών διαπιστώθηκε σημαντική βελτίωση στην διασυνδεσιμότητα περιοχών του εγκεφάλου που πλέον λειτουργούσαν ταυτόχρονα.

Η βελτίωση αποδεικνύει ότι η εμπειρία από την ενασχόληση με τα ειδικά βιντεοπαιχνίδια άλλαξαν τον τρόπο λειτουργίας συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου συνεισφέροντας έτσι στη δημιουργία προϋποθέσεων για τη γνωστική αποκατάσταση ατόμων με σοβαρές ασθένειες.

Με βάση τα ομολογουμένως ενθαρρυντικά αποτελέσματα στο μέλλον προγραμματίζονται έρευνες για το ενδεχόμενο η εξάσκηση που προσφέρουν τα βιντεοπαιχνίδια να αποτελέσουν μέρος της ευρύτερης προσπάθειας για αποκατάσταση εγκεφαλικών λειτουργιών που επλήγησαν από νευροεκφυλιστικές ασθένειες.

Συντάκτης: Χρήστος Προυκάκης
Πηγή:http://skplakas.blogspot.gr/

Related Posts