Πώς να διαχειριστείτε το εργασιακό άγχος

Κατακλυσμός πληροφοριών και πνευματική κόπωση
Το στρες και το άγχος στον χώρο εργασίας συνεχώς αυξάνονται. Οι λόγοι, μεταξύ άλλων, έχουν να κάνουν με τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες της εποχής μας αλλά και με το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι καλούνται να αποδώσουν περισσότερο με λιγότερα μέσα.

Ωστόσο ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που προκαλούν άγχος στο εργασιακό περιβάλλον φαίνεται ότι συχνά παραβλέπεται: πρόκειται για τον κατακλυσμό από πληροφορίες και την πνευματική κόπωση, όπως ανέφερε στο «Βήμα» η κυρία Linda Rey, ομιλήτρια, συγγραφέας και διακεκριμένη coach, η οποία δίνει συμβουλές για τη διαχείριση του άγχους στον χώρο εργασίας. Σημειώνεται ότι η Linda Rey θα φιλοξενηθεί στο 5ο σεμινάριο Leadership Seminar της Sargia Partners με τίτλο «Transforming leaders and businesses to build intelligent enterprises».

To μυαλό μας είναι σε συνεχή επαγρύπνηση και αυτό δεν είναι τυχαίο. Από τη μια, είμαστε βιολογικά προγραμματισμένοι να εστιάζουμε σε ό,τι ανταποκρίνεται στις βασικές αρχές του εγκεφάλου μας που στόχο έχουν να ελαχιστοποιούν ό,τι μας απειλεί και να μεγιστοποιούν ό,τι οδηγεί σε επιβράβευση. Ετσι εξηγείται και το γεγονός ότι νιώθουμε συνεχώς την ανάγκη να ελέγχουμε e-mail και social media. Από την άλλη, στο περιβάλλον μας υπάρχουν όλο και περισσότερο πράγματα που αποσπούν την προσοχή μας. Για αυτούς ακριβώς τους λόγους υπάρχει σαφώς ανάγκη καλύτερης διαχείρισης του όγκου πληροφορίας και του πού εστιάζουμε την προσοχή μας, τονίζει η κυρία Linda Rey.

Είναι γεγονός ότι η διαχείριση του μεγάλου όγκου πληροφοριών και της γνωστικής υπερφόρτωσης (cognitive overwhelm) δεν είναι από τα θέματα στα οποία δίνεται έμφαση στο πλαίσιο προγραμμάτων που διαχειρίζονται το στρες στον εργασιακό χώρο, παρά το γεγονός ότι βομβαρδιζόμαστε από έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών περισσότερο από οποτεδήποτε άλλοτε στην ανθρώπινη ιστορία.

Σύμφωνα με την κυρία Γεωργία Καρτσάνη, CEO της Sargia Partners, «ο τρόπος που δουλεύουμε δεν δουλεύει ούτε για μας ούτε για τις εταιρείες μας. Η συνεχής αίσθηση του κατεπείγοντος που χαρακτηρίζει τις περισσότερες επιχειρήσεις σήμερα υποτιμά τη συνειδητή νοητική εστίαση, τη δημιουργικότητα, τη δέσμευση για μακρόπνοη αποτελεσματικότητα. Η προσοχή μας σε αυτό το περιβάλλον είναι υπό κατοχή καθώς υπάρχει μια αντίστροφη σχέση μεταξύ της διαθέσιμης πληροφορίας που έχουμε και της δυνατότητάς μας να την προτεραιοποιήσουμε και να την κατανοήσουμε. Εχουμε χάσει τον έλεγχο της προσοχής μας! Οταν υποκύπτουμε στον εξωτερικό ή εσωτερικό μας "θόρυβο", είναι βέβαιον ότι μειώνεται η αντιληπτική μας ικανότητα αλλά και το βάθος της εμπειρίας μας και τελικά η αποτελεσματικότητά μας».

Ο ρόλος των σεμιναρίων coaching

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, για κάθε δολάριο που δαπανάται σε προγράμματα wellbeing η απόδοση της επένδυσης υπολογίζεται σε 2,3 δολάρια, σύμφωνα με το Beyond Blue Workplace Stress Report 2014. Αντίστοιχη απόδοση θα μπορούσαμε να έχουμε και από τα σεμινάρια διαχείρισης του στρες στο εργασιακό περιβάλλον, τα οποία μέχρι στιγμής δεν είναι τόσο διευρυμένα.

Ερευνες για τη διαχείριση του λεγόμενου distraction, της απόσπασης της προσοχής, καταγράφουν τους βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν την προσοχή μας στο εργασιακό περιβάλλον. Αν, π.χ., κάποιος μας διακόψει ενώ είμαστε πολύ συγκεντρωμένοι σε κάτι, μπορεί να χρειαστεί ως και 25 λεπτά για να επανέλθει το μυαλό μας. Φανταστείτε τώρα πόσες φορές μπορεί να συμβεί αυτό μέσα στην ημέρα, δεδομένου του επιβαρυμένου περιβάλλοντος στο οποίο λειτουργούμε.

Υπάρχουν όμως τεχνικές, καταλήγει η Linda Rey, που μπορούν να μας βοηθήσουν και σας δίνω ένα πρόσφατο παράδειγμα: μία από τις γυναίκες που συμμετέχουν στις συνεδρίες coaching ανέφερε ότι βελτίωσε την παραγωγικότητά της κατά 50% ενσωματώνοντας ένα πλάνο διαχείρισης της αποδιοργάνωσης (distraction management) και εφαρμόζοντας πολύ μικρές αλλαγές καθημερινά. Το πλάνο περιελάμβανε π.χ. εκπαίδευση των συναδέλφων ως προς τον χρόνο που θα διέθετε για εγκρίσεις - μία φορά το πρωί και μία ακόμη αργά το απόγευμα. Με αυτόν τον τρόπο κατάφερε να μειώσει τις διακοπές από συναδέλφους μέσα στην ημέρα που μπορεί να έφθαναν ακόμη και τις 40.

Επιπλέον μετακίνησε το γραφείο της ώστε να μην είναι σε άμεση οπτική επαφή με συναδέλφους που ενδεχομένως αναζητούσαν κάποιον για μικρές διακοπές και συζητήσεις. Είναι εντυπωσιακό ότι αυτές οι μικροαλλαγές συνέβαλαν σημαντικά στη μείωση των αφορμών που οδηγούν σε απόσπαση της προσοχής. Είχαν επίσης θετικά αποτελέσματα και σε προσωπικό επίπεδο αφού ένιωθε πλέον λιγότερο αγχωμένη και φορτωμένη και κατάφερε να αναπτύξει δύο νέα projects που συνεχώς ανέβαλλε τον τελευταίο χρόνο.
Τόνια Τσακίρη

Related Posts