Να τρώμε παγωτά;

Πόσες θερμίδες μάς δίνει;
Η αλήθεια είναι πως το παγωτό είναι ένα πλούσιο γλυκό, τόσο από πλευράς θερμίδων όσο και από πλευράς λιπαρών. Ενδεικτικά μπορούμε να πούμε πως μία μπάλα παγωτό βανίλια μας δίνει περίπου 180 θερμίδες, μία μπάλα σοκολάτα 235 και μία παρφέ 245-300 (ανάλογα με τον τρόπο παρασκευής).
Πότε να το πετάξουμε;
Όταν έχει κρυστάλλους (μπορεί να έχει παγώσει και ξαναπαγώσει, οπότε να έχει αυξηθεί το μικροβιακό του φορτίο και να είναι επικίνδυνο για την υγεία μας ή να έχει πολλή υγρασία, για παράδειγμα να έχει αραιωθεί το γάλα με νερό), έχει συρρικνωθεί (όταν έχει χάσει τον όγκο του ή έχει αποκολληθεί για παράδειγμα από το κύπελλο), έχει παραμορφωθεί η συσκευασία του (π.χ. δεν έχει διατηρηθεί στις κατάλληλες συνθήκες και έχει στραπατσαριστεί στη διάρκεια της μεταφοράς ή της συντήρησης), έχει μείνει αρκετά εκτός κατάψυξης, δεν το έχουμε διατηρήσει (π.χ. στο σπίτι μας) σε θερμοκρασία χαμηλότερη των -18 βαθμών Κελσίου.
Τα 0% παχαίνουν;

Τα παγωτά 0% μπορεί να είναι 0% σε ζάχαρη ή σε λίπος ή και στα δύο μαζί. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν είναι 0 σε θερμίδες. Οι θερμίδες ενός παγωτού light (μία μπάλα έχει περίπου 125 θερμίδες) προέρχονται από τους υδατάνθρακες και τις πρωτεΐνες του παγωτού και ίσως από κάποια υποκατάστατα λίπους και ζάχαρης, καθώς και από άλλες μορφές υδατανθράκων (μαλτοδεξτρίνη, δεξτρόζη). Όλα αυτά φυσικά πρέπει να αναγράφονται στην ετικέτα του παγωτού.
Τι σημαίνει η μη πραγματική σοκολάτα;
Ότι πρόκειται για υποκατάστατο που έχει φτιαχτεί με προσμείξεις λιπαρών φυτικών ουσιών. Σκόπιμο είναι να γνωρίζουμε πως πρόκειται για προϊόν βρώσιμο και ελεγμένο, αλλά φυσικά κατώτερης ποιότητας και πιο φτηνό από την πραγματική σοκολάτα. Εύλογο είναι πως η διατροφική αξία αυτών των λιπαρών δεν είναι σε καμία περίπτωση αντίστοιχη της πραγματικής σοκολάτας, αλλά και πως πρόκειται για κορεσμένα λιπαρά που επιβαρύνουν το καρδιαγγειακό σύστημα.
Από τι είναι φτιαγμένο;
Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να ξέρουμε ότι όλα τα υλικά που περιέχονται σε ένα τυποποιημένο παγωτό αναφέρονται στη συσκευασία του (μαζί με τις ημερομηνίες παραγωγής και λήξης και τις συνθήκες διατήρησης του προϊόντος). Τα υλικά είναι συνήθως γάλα και αυγό (συχνά πρόκειται για αφυδατωμένα τρόφιμα σε μορφή σκόνης που δεν διαθέτουν όλα τα θρεπτικά συστατικά των αντίστοιχων φρέσκων), κρέμα γάλακτος (η βασική λιπαρή ύλη του παγωτού), ζάχαρη και γλυκόζη, καθώς και άλλες ουσίες, όπως γαλακτωματοποιητές, σταθεροποιητές, χρωστικές κ.λπ. (χαρακτηρίζονται από τους κωδικούς αριθμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είναι γνωστοί ως πρόσθετα/συντηρητικά Ε, οι οποίοι σημαίνουν πως πρόκειται για ουσίες ελεγμένες, εγκεκριμένες, σε ποσότητες που δεν υπερβαίνουν τα επιτρεπτά όρια). Μπορεί, βέβαια, το παγωτό μας να είναι επίσης εμπλουτισμένο με φρούτα, σοκολάτα, ξηρούς καρπούς κ.ά.
Ποια είναι η διατροφική του αξία;
Παρέχει υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λίπη, καθώς επίσης και σημαντικές ποσότητες ασβεστίου, φωσφόρου και λιποδιαλυτών βιταμινών Α, D και E στον οργανισμό. Δεν πρέπει, βέβαια, να ξεχνάμε ότι το παγωτό (κυρίως εξαιτίας της κρέμας γάλακτος) μας επιβαρύνει και με τα επιζήμια κορεσμένα λιπαρά οξέα.
Προσέχω το βάρος μου. Ποιο να επιλέξω;
Το παγωτό είναι ένα πλούσιο γλυκό (η ενεργειακή του αξία κυμαίνεται από 75 έως 240 θερμίδες ανά 100 γρ.) που δεν πρέπει να καταναλώνεται συχνότερα από 2 με 3 φορές την εβδομάδα, κατά προτίμηση μετά το γεύμα (καλύτερα όχι έπειτα από ένα πολύ καυτό γεύμα, γιατί μπορεί να προκληθούν κακώσεις στον βλεννογόνο του στόματος). Καλό είναι να γνωρίζουμε ότι το παγωτό ξυλάκι έχει λιγότερες θερμίδες σε σύγκριση με το κυπελλάκι (με την προϋπόθεση ότι δεν έχει επικάλυψη σοκολάτας), όπως και το παγωτό βανίλιας ή φρούτου (π.χ. φράουλα) σε σχέση με το παγωτό σοκολάτας ή το παρφέ, και βέβαια ότι οι γρανίτες, τα σορμπέ, το παγωτό γιαούρτι και τα τύπου 0% ή 0+0% αποτελούν την ιδανικότερη επιλογή για όσους προσέχουν το βάρος τους.
Η ενεργειακή αξία του παγωτού
(θερμίδες ανά 100 γραμμάρια)
Σοκολάτα: 235
Παρφέ: 220
Βανίλια: 180
Παγωτό με φρούτα: 130
Διαιτητικό (0%) : 125
Γρανίτα: 100
Εξυπνα tips
Είναι σαφές ότι αν λαχταράτε παγωτό, σας «συμφέρει» να παραγγείλετε γρανίτα (χυμοί φρούτων και ζάχαρη, διόλου γάλα), ή σορμπέ που θα σας χαρίσει ελάχιστες θερμίδες . Είναι προτιμότερο να καταναλώσετε ξυλάκι και όχι κυπελάκι. Αν δεν έχει επικάλυψη σοκολάτας, ακόμη καλύτερα.
Αν αγοράζετε παγωτά τύπου 0%, προσέχετε το εν λόγω ποσοστό να αναφέρετε και στα λιπαρά, αλλά και στη ζάχαρη. Είναι μία μικρή παγίδα που μπορεί να σας παχύνει, εν αγνοία σας. Φτιάξτε παγωτό στο σπίτι. Ελέγχετε καλύτερα και τις πρώτες ύλες, και τις θερμίδες που σας δίνουν.
.vita

Related Posts