Το τυρί και οι θρεπτικές αξίες του

Με τυρί και ξερό ψωμί στην κυριολεξία - και όχι μεταφορικά - ή άλλοτε πάλι με συνοδεία ελιών και φρέσκιας ντομάτας έχουν μεγαλώσει στα δύσκολα χρόνια του παρελθόντος γενιές και γενιές Ελλήνων, ενώ ακόμα και σήμερα οι αγρότες πηγαίνουν στα χωράφια τους κουβαλώντας ψωμοτύρι για κολατσιό.
Η ανάγκη για ένα γευστικό κολατσιό που τρώγεται "στο πόδι" και εξασφαλίζει ενέργεια μαζί με τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός οδήγησε τις νοικοκυρές στα χωριά της ελληνικής περιφέρειας στο να δημιουργήσουν συνταγές για πίτες οι οποίες έχουν ως βασική ύλη το τυρί και σήμερα ανακαλύπτονται ξανά από τους απανταχού λάτρεις της γαστρονομίας και προβάλλονται ως γκουρμέ παραδοσιακά τοπικά εδέσματα.
Σε αυτό, άλλωστε, βοηθά και το γεγονός ότι η πατρίδα μας διακρίνεται για την παρασκευή εξαιρετικών τυριών, ξεπερνώντας ακόμα και τους Γάλλους, που θεωρούνται οι κατεξοχήν τυρο-λάτρες.
* "Παχυντικά - βλαβερά"
Αν και τα τυριά μετρούν εκατομμύρια οπαδούς ακόμη και στη σχετικά μικρή σε πληθυσμό χώρα μας, τα τελευταία χρόνια έχουν παραγκωνισθεί από το καθημερινό διαιτολόγιο καθώς έχουν κατηγορηθεί ως παχυντικά και βλαβερά για την υγεία.
Ωστόσο, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι τέτοιου είδους αφορισμοί δεν πρέπει να γενικεύονται και συμβουλεύουν να τρώμε τυρί, χωρίς υπερβολές, αποφεύγοντας εκείνα τα τυριά που κρύβουν περισσότερους κινδύνους για την υγεία παρά θρεπτικά συστατικά.
Το βασικό του ατού είναι πως αποτελεί καλή πηγή ασβεστίου, του μετάλλου που είναι απαραίτητο στα οστά.
Σε σχέση με το γάλα, ωστόσο, το τυρί περιέχει τουλάχιστον 10πλάσια ποσότητα λίπους, οπότε πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο.
Όσο πιο μεστή και πλούσια (βουτυράτη) είναι η γεύση ενός τυριού τόσο υψηλότερη είναι η περιεκτικότητά του σε λιπαρά, που συχνά γίνεται συγκρίσιμη με την αντίστοιχη περιεκτικότητα του βουτύρου.
Επίσης, η πιπεράτη γεύση των τυριών οφείλεται σε κρυφό αλάτι, το οποίο σε κάποια τυροκομικά προϊόντα περιέχεται σε τόση ποσότητα που καθίστανται απαγορευτικά για τους υπερτασικούς.
Η ανάγκη να απολαμβάνουμε νόστιμα τυριά χωρίς κρυφούς κινδύνους (λίπος και αλάτι) οδήγησε στην παρασκευή light τυριών.
Αυτά έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος από 2% έως 18% και εκτός από τα κλασικά κίτρινα light τυριά (κασέρι, τύπου ένταμ ή τύπου τυρί τοστ με κανονική γεύση και καπνιστό) περιλαμβάνουν το cottage, το ανθότυρο διαίτης και τα λευκά τυριά τύπου φέτας με 40% λιγότερο λίπος.
* Χρήσιμες συμβουλές
- Όσο πιο μαλακή είναι η υφή της φέτας - του αγαπημένου τυριού των Ελλήνων - τόσο υψηλότερη η περιεκτικότητά της σε λίπος. Από τα μαλακά λευκά τυριά πολύ πλούσιο σε λίπος (και αλάτι) είναι το μανούρι, που πρέπει να καταναλώνεται με φειδώ.
- Για να εμπλουτίσετε μια σαλάτα ή ένα τοστ με τυρί χρησιμοποιήστε από 50 έως 80 γραμμ, ποσότητα ίση με ένα σπιρτόκουτο ή μια τράπουλα.
- Όταν μαγειρεύετε συνταγές με τυρί μην προσθέτετε έξτρα αλάτι στο φαγητό.
- Φτιάξτε τυρόπιτα διαίτης με ανθότυρο και μυρωδικά (άνηθο,δυόσμος) αντί για πιο παχυντικά τυριά και μη λαδώνετε το φύλλο της πίτας.
- Ένα κομμάτι τυρί 50 έως 80 γραμμ. μπορεί να αποτελεί τη μία από τις τρεις μερίδες γαλακτοκομικών που πρέπει να τρώτε καθημερινά για να εξασφαλίσετε το απαιτούμενο ασβέστιο.
- Η παρμεζάνα έχει υψηλή περιεκτικότητα σε λίπος (34%) και αλάτι αλλά είναι το πιο πλούσιο τυρί και σε ασβέστιο (1.200 mg ασβεστίου στα 100 γραμμ) Απολαύστε την σε φλούδες με ρόκα ή άλλα πράσινα λαχανικά.
asvolou


Related Posts