Στέβια, το γλυκό υποκατάστα​το

Η στέβια είναι ένα "πολυτάλαντο" υποκατάστατο της ζάχαρης, αλλά όχι τόσο διαδεδομένο στην Ελλάδα, παρότι δεν έχει καθόλου θερμίδες και είναι 300 φορές πιο γλυκιά.
Πρόκειται για μια φυσική ή γλυκαντική ουσία, που προέρχεται από τα φύλλα του ομώνυμου φυτού και έχει πια καθιερωθεί στην Παραγουάη απ όπου κατάγεται, καθώς και σε όλη τη Λατινική Αμερική και την Κίνα.
Κάθε δισκίο αντιστοιχεί σε έναν κύβο ζάχαρης και πλέον της αποδίδονται αντιυπερτασικές, αντιβακτηριακές και αντιοξειδωτικές ιδιότητες.
Θεωρείται προληπτικό τερηδόνας, ρυθμιστής σακχάρου στο αίμα και καρδιοτονωτικό.
Με λίγα λόγια, καμιά σχέση με τη γνωστή μας ζάχαρη.
Που θα τη βρείτε
Στα περισσότερα καταστήματα βιολογικών ειδών όπου πωλείται σε μορφή σκόνης. Σημείωσε μόνο ότι πρέπει να τη διαλύεις σε νερό πριν τη χρησιμοποιήσεις, καθώς έχει πολύ γλυκιά γεύση. Σκέψου ότι 1 κ.γ. στέβια (σε υγρή μορφή) αντιστοιχεί σε ένα φλιτζάνι ζάχαρη.

Βοηθάει στο αδυνάτισμα;
Η στέβια είναι η μόνη φυσική γλυκαντική ουσία με μηδέν θερμίδες, μηδέν υδατάνθρακες, μηδέν γλυκαιμικό δείκτη (G.I.) και μηδέν γλυκαιμικό φορτίο (G.L.). Επομένως, όταν χρησιμοποιείται αντί της κοινής ζάχαρης ή άλλων επίσης θερμιδογόνων γλυκαντικών υλών (π.χ. φρουκτόζη, μέλι, σιρόπι αγαύης κ.ά.), περιορίζει την ενεργειακή πρόσληψη και έτσι συμβάλλει θετικά στην προσπάθεια ελέγχου των περιττών κιλών. Πρέπει, όμως, να γίνει απολύτως κατανοητό ότι η στέβια αποτελεί απλώς και μόνο βοήθημα περιορισμού των θερμίδων από πηγές σακχάρων και όχι κάποια ουσία που αδυνατίζει χωρίς να προσέχουμε γενικότερα τη διατροφή μας.
Είναι κατάλληλη για τους διαβητικούς;
Διάφορες προκαταρκτικές μελέτες έχουν δείξει ότι η στέβια μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάλλιστα από τους διαβητικούς αντί της ζάχαρης ή άλλων γλυκαντικών υλών, γιατί μεταβολίζεται στον οργανισμό, χωρίς να επηρεάζει ιδιαίτερα το σάκχαρο του αίματος και χωρίς να απαιτεί την παραγωγή ινσουλίνης. Εντούτοις, επειδή είναι άγνωστο το εάν βελτιώνει μακροπρόθεσμα το γλυκαιμικό έλεγχο, τα διαβητικά άτομα θα πρέπει να συμβουλεύονται οπωσδήποτε το γιατρό τους πριν αποφασίσουν να την εντάξουν συστηματικά στο καθημερινό τους διαιτολόγιο.

Να τη δοκιμάσω;
Αν καταναλώνετε μεγάλες ποσότητες ζάχαρης, τότε η στέβια αποτελεί μια καλή εναλλακτική λύση, εφόσον κάνετε μετρημένη κατανάλωσή της κι όχι κατάχρηση. Επειδή όμως το μεγαλύτερο μέρος της προσλαμβανόμενης ζάχαρης προέρχεται από τις «κρυφές πηγές» της, κυρίως τα βιομηχανοποιημένα και επεξεργασμένα τρόφιμα, δεν δικαιολογείται κανενός είδους εφησυχασμός, είναι δηλαδή αναγκαίο να συνεχίσετε να είστε προσεκτικοί στις διατροφικές επιλογές σας. Το ίδιο ισχύει κι όταν αγοράζετε τυποποιημένα προϊόντα που περιέχουν ως γλυκαντική ύλη τη στέβια, π.χ. επιδόρπια, μαρμελάδες, γκοφρέτες: πρέπει να μελετάτε προσεκτικά την ετικέτα και να βεβαιώνεστε ότι όντως έχουν λιγότερες θερμίδες συγκριτικά με το κανονικό προϊόν και ότι δεν περιέχουν επιπλέον λιπαρά ή επιπρόσθετα σάκχαρα.

Τι άλλο πρέπει να προσέχω;
Για χρήση ως γλυκαντική ύλη η στέβια διατίθεται συσκευασμένη σε μορφή σκόνης, σε σταγόνες ή σε δισκία από τα περισσότερα καταστήματα βιολογικών προϊόντων και ορισμένα μεγάλα καταστήματα. Ανάλογα με την προέλευση, τη μορφή, την ποιότητα, την καθαρότητα και την τυποποίηση των γλυκαντικών της συστατικών, κάθε εμπορικό προϊόν στέβια μπορεί να έχει διαφορετικό συνιστώμενο τρόπο κατανάλωσης, διαφορετική συμπεριφορά στις υψηλές θερμοκρασίες και να προσδίδει διαφορετικού βαθμού γλυκύτητα συγκριτικά με τη ζάχαρη. Οπότε λαμβάνετε πάντα υπόψη σας τις οδηγίες του κατασκευαστή.

Συμπερασματικά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η παχυσαρκία στην Αμερική αυξήθηκε με την υπερκατανάλωση των light προϊόντων. Επομένως, όπως όλες οι γλυκαντικές ουσίες, έτσι και οι παραπάνω πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο. Προσωπικά, συμβουλεύω την πρόσληψη των μη επεξεργασμένων προϊόντων σε ελεγχόμενη μερίδα και συχνότητα. «Παν μέτρον άριστον».

Related Posts